Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

J.A.12.11.4 Kend din kunde ? onlinekasino

Indhold

Afsnittet indeholder

  • Registrering af kunder
  • Oplysninger om det tilsigtede spilleomfang
  • Verificering af kundens identitet

Registrering af kunder

For at deltage i onlinekasino skal en spiller registreres som kunde. Kunden skal i forbindelse med registreringen afgive følgende oplysninger:

  • Navn
  • Adresse
  • CPR-nummer

Disse oplysninger kaldes også identitetsoplysninger. Hermed forstås faktiske oplysninger om en person. Se BEK nr.  67/2012 § 2, stk. 4.

Kunden skal altid selv afgive oplysninger. Der må ikke ske automatisk udfyldning, når kunden fx indtaster et CPR-nummer.

Hvis kunden ikke har et CPR-nummer, skal anden lignende identifikationsoplysninger indhentes. Det kan være personregistreringsnummeret, som anvendes af de offentlige myndigheder i det pågældende land eller, hvis et sådant ikke anvendes, oplysninger om fødselsdato kombineret med fødested.

Ved kunder uden CPR-nummer forstås kun kunder, som faktisk ikke har et CPR-nummer. Kunder uden CPR-numre er fx turister der opholder sig i Danmark. Hvis kunden blot ikke ønsker at opgive CPR-nummeret eller lignende, kan personen ikke oprettes som spiller.

Registreringen af kunden skal betinges af, at kunden udelukkende handler på egne vegne. se BEK nr. 67/2012 § 2, stk. 5.

Når kunden har afgivet de krævede identitetsoplysninger, kan der oprettes en midlertidig spilkonto, som beskrevet i BEK nr. 67/2012 § 6.

Oplysninger om det tilsigtede spilleomfang

Samtidig med registreringen skal kasinoet indhente oplysninger om spillerens tilsigtede spilleomfang. Oplysningerne skal indhentes fra spilleren selv. Kasinoet kan derfor ikke selv ud fra spillerens profil vurdere det forventede spilleomfang. Kasinoet kan dog give spilleren valgmuligheder i form af eksempelvis foruddefinerede kategorier. Spilleren skal dog altid angive et spilomfang.

Oplysningerne skal anvendes til overvågning at kundeforholde, se nedenfor.

Verificering af kundens identitet

Det er et grundlæggende krav, at kasinoet har kendskab til sine kunder. Kasinoet skal derfor være overbevist om, at kunden er den, som kunden udgiver sig for at være. Der må altså ikke være omstændigheder, der kan give anledning til tvivl om, at kunden er den, som vedkommende udgiver sig for at være.

Minimumskravene for at sikre identiteten er verificering af navn, adresse og CPR nummer. Alle tre oplysninger skal kontrolleres, se nedenfor.

Dokumentation for kundens identitet

De oplysninger som kunden har afgivet skal kontrolleres. Spillerens navn, adresse og CPR-nummer skal derfor verificeres ved en pålidelig og uafhængig kilde, fx CPR-registreret. Alle tre oplysninger skal kontrolleres. Der er ikke tilstrækkeligt, at alene CPR-nummer og navn kontrolleres. Alle tre oplysninger behøver ikke verificeres ved samme kilde.

Hvis en kunde har hemmelig adresse, skal adressen stadig verificeres.

For kunder uden CPR-nummer skal der også ske kontrol af navn og adresse og indhentes dokumentation, der træder i stedet for CPR-nummer. Ved gennemførsel af kontrollen skal kasinoet være opmærksom på, at fx et pas og kørekort ikke indeholder bopælsadresse. Indsendelse af kopi af disse dokumenter vil derfor ikke være tilstrækkeligt.

Supplerende dokumentation

Der er yderligere krav om supplerende dokumentation for kundens identitet, da der er tale om et online forhold, dvs. at køber og sælger ikke mødes fysisk.

Supplerende dokumentation kan være:

  • anvendelse af verificeringsoplysninger fra en digital signatur
  • indsendelse af billedlegitimation
  • et krav om at første indbetaling sker ved en pengeoverførsel fra kundens konto i et pengeinstitut, hvor kunden har identificeret sig
  • kunden kontaktes telefonisk, idet telefonnummeret skal være kontrolleret ved pålideligt opslag
  • kontrakt eller lignende sendes til kunden med anmodning om, at denne underskrives og returneres

Billedlegitimation skal stamme fra en pålidelig og uafhængig kilde og vil derfor typisk være udstedt af offentlige myndigheder. Oplysninger i billedlegitimationen skal være aktuelle.

Yderligere krav ved højere risiko for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme

Kasinoet har pligt til at indføre strengere legitimationsprocedurer, hvor der vurderes at være en højere risiko for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. I hvert enkelt kundeforhold skal det kunne godtgøres overfor Spillemyndigheden, at de konkrete undersøgelsers omfang har været tilstrækkelige. Behøvet for strengere identifikationsproceduren skal derfor fastlægges ud fra en risikovurdering i det enkelte tilfælde.

Bemærk

Kravet om digital signatur ved login gælder ikke for kunder uden CPR-nummer. Ved oprettelse af en kunde uden CPR-nummer skal kundens identitet derfor altid sikres på anden måde.

Afvisning af oprettelse af spilkonto

En spilkonto kan ikke oprettes, hvis det opdages, at kunden har afgivet forkerte oplysninger. Oplysninger kan tilrettes, hvis kasinoet vurderer, at kunden ikke har tilsigtet at afgive forkerte oplysninger, fx hvis kunden ikke har oplyst, om denne bor til højre eller til venstre i et etagebyggeri.

Oprettelse af spilkonto

Når kundens identitet er tilstrækkeligt verificeret, skifter kundens spilkonto status fra at være en midlertidig konto til at være en endelig spilkonto.

At kunden afgiver forkerte oplysninger kan være en mistænkelig aktivitet, der skal indberettes, hvis mistanken ikke kan afkræftes.

Se også

Afsnit J.A.12.2 om registrering af spillere.

Politisk udsatte personer bosiddende i et andet land

I forbindelse med registrering af politisk udsatte personer (Politically exposed persons (peps)) er der forhøjet risiko for hvidvask med tilknytning til korruption mv.

For kunder der falder ind under definitionen "Politisk udsatte personer" og som er bosiddende i et andet land, gælder der derfor særlige regler, som omfatter følgende:

  • krav om særlige procedurer
  • krav om oplysninger om formue- og indtægtskilder
  • krav om skærpet overvågning

Se BEK nr. 67/2012 § 2, stk. 8.

Hvad er en politisk udsat person?

Politisk udsatte personer defineres i overensstemmelse med hvidvaskloven og tilhørende bekendtgørelser. Denne vejledningstekst er derfor i overensstemmelse med Finanstilsynets vejledning til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.

Definition

Personer, som har eller har haft et højerestående offentligt hverv, sådanne personers umiddelbare familiemedlemmer eller personer, der er kendt som deres nære samarbejdspartnere.

Bemærk

Med en tilladelse i Danmark kan der ikke udbydes spil udenfor Danmarks grænser. Dette afsnit er derfor kun relevant ved registrering af personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark.

Eksempler

Ved politisk udsatte personer, der har eller har haft et hørestående offentligt erhverv, forstås

  • statschefer, regeringschefer, ministre og viceministre eller assisterende ministre
  • parlamentsmedlemmer
  • højesteretsdommere, medlemmer af forfatningsdomstole og af andre højtstående retsinstanser, hvis beslutning kun er genstand for yderligere prøvelse under ekstraordinære omstændigheder
  • medlemmer af revisionsretter og af bestyrelser for centralbanker
  • ambassadører, chargès d'affaires og højstående officerer i de væbnede styrker
  • medlemmer af statsejede virksomheders administrative, ledende eller kontrollerende organer

Hvis personen ikke har haft en højerestående erhverv i mindst et år, betragtes personen ikke længere som en politisk udsat person. De nævnte eksempler omfatter ikke embedsmænd på mellemniveau eller lavere.

Ved umiddelbare familiemedlemmer forstås:

  • ægtefæller
  • registrerede partnere
  • børn
  • forældre

Ved nære samarbejdspartnere forstås

  • personer, der har ejendomsret til retlige enheder og retlige arrangementer, eller som på anden måde har nære forretningsforbindelser med en af de ovenfor nævnte personer
  • personer, der har ejendomsret til retlige enheder og retlige arrangementer, som er oprettet til fordel for en af de ovenfor nævnte personer

Krav om særlige procedurer

Hvis kunde er bosiddende i udlandet, skal kunden oplyse følgende ved registreringen

  • nuværende stilling
  • om kunden har eller har haft et højtstående offentligt hverv, eller om kunden er i familie med eller har et nært samarbejde med en person, der har eller har haft et højerestående offentligt hverv.

Tilladelsesindehaveren skal i forhold til håndteringen af politiske udsatte personer

  1. have tilstrækkelige procedurer til at afgøre, om kunden er en politisk udsat person bosiddende i et andet land, og
  2. indhente den øverste daglige ledelses godkendelse ved etablering af forretningsforbindelser med sådanne kunder. Ved den daglige ledelses forstås kasinoets ledelse eller chefen for kasinovirksomheden

Hvis kasinoet har mange kunder bosiddende i udlandet, kan det være relevant at abonnere på service fra internationale informationsudbydere, der har specialiseret sig i at udarbejde og ajourføre lister over politisk udsatte personer.

Det kan også være relevant, at tilladelsesindehaveren rutinemæssigt søger efter kundens navn på internettet via en søgemaskine for på den måde at finde oplysninger om personen.

Andre oplysninger som kasinoet er i besiddelse af kan medvirke til at afgøre, om der skal foretages yderligere undersøgelser af, om kunden er en politisk udsat person.

Antallet af kunder bosiddende i udlandet samt karakteren a f de lande som kunderne er bosat i kan øge sandsynligheden for, at der blandt kunderne er politisk udsatte personer, som ikke er opført på de private udbyderes lister. Dette kan ud fra en risikovurdering føre til, at kasinoet må samarbejde med lokale på stedet, fx advokater, bankforbindelse mv., for at få afklaret om der er tale om en politisk udsat person i det pågældende land.

Krav om oplysninger om formue- og indtægtskilder

Kasinoet skal træffe rimelige foranstaltninger for at indhente oplysninger om politiske udsatte personer formue- og indtægtskilder, der er omfattet af spilaktiviteten. Dette indebærer, at kunden skal anmodes om at fremskaffe de fornødne oplysninger. Disse oplysninger må herefter vurderes på baggrund af omstændighederne, herunder kundens transaktioner.

Se BEK nr. 67/2012 § 2, stk. 8, nr. 3.

Skærpet overvågning

Kasinoet skal løbende være opmærksom på forretningsforbindelsen med en politisk udsat person. Der skal etableres en konkret skærpet overvågning af forbindelsen med kunden.

Se BEK nr. 67/2012 § 2, stk. 8, nr. 4.

Opbevaring af identitetsoplysninger m.v.

Kasinoet skal opbevare identitetsoplysninger i mindst 5 år efter, at kundeforholdet er ophørt. Se BEK nr. 67/2012 § 5, stk. 1.

Ved "identitetsoplysninger" forstås faktiske oplysninger om en person.

Kravet om opbevaring af identitetsoplysninger omfatter, at kasinoet opbevarer oplysninger om, hvilke legitimationsdokumenter, der er anvendt. Denne fortolkning skal ses i sammenhæng med den generelle forudsætning o, at kasinoet skal kunne dokumentere over for Spillemyndigheden, at legitimationsproceduren har været tilstrækkelig i forhold til risikoen for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.

Hvis spilleren har vist pas, skal pasnummeret noteres og opbevares. Ved forevisning af udenlandsk pas skal oplysning om fødselsdata (fødselsdato og fødested) ligeledes noteres og opbevares, såfremt spilleren ikke har et cpr. nr. Hvis der er forevist kørekort, skal kørekortnummeret noteres og opbevares.

Opbevaring efter ophør af kasinovirksomhed

Ophører kasinoet, skal den senest fungerende ledelse sørge for, at identitetsoplysninger mv. fortsat opbevares i overensstemmelse med BEK nr. 67/2012 § 5, stk. 3.

Se også

  • Afsnit J.A.12.11.9 om opbevaring af dokumenter og registreringer.

Opdatering af oplysninger, mens kundeforholdet består

Dokumenter, data og andre oplysninger om kunden skal løbende ajourføres. Se BEK 67/2012 § 4.

Kasinoet skal altid kræve, at en spiller legitimerer sig, hvis der er mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.

Hvis spilleren foretager væsentlige ændringer i sit spilleomfang, skal oplysningerne om tilsigtede spilleomfang fornyes af spilleren.

Ændringerne i spilomfang i forhold til det oplyste, kan medføre, at ændringerne skal betragtes som usædvanlige transaktioner.

Se også

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.