Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

C.F.8.1.2.4 EU-retlige grundlag

Indhold

Dette afsnit handler om det EU-retlige grundlag om udveksling af oplysninger og anden administrativ bistand.

Afsnittet indeholder:

  • Bistandsdirektivet
  • Rentebeskatningsdirektivet
  • Andre direktiver og forordninger (moms, punkafgifter).

Bistandsdirektivet

Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF, gælder for samarbejde om alle former for skatter og afgifter undtagen de, som er omfattet af de specifikke direktiver og forordninger om moms og visse punktafgifter, se nedenfor. Dette direktiv omtales også som "DAC" eller "DAC1". Direktivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 118 af 7. februar 2012.

Direktivet er ændret 4 gange:

  • Ved Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet. Dette ændringsdirektiv omtales også som "DAC2". Ændringsdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1884 af 29. december 2015.
  • Ved Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet. Dette ændringsdirektiv omtales også som "DAC3". Ændringsdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1554 af 13. december 2016.
  • Ved Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016 for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet. Dette ændringsdirektiv omtales også som "DAC4". Ændringsdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1554 af 13. december 2016.
  • Ved Rådets direktiv 2016/2258 af 6. december 2016 for så vidt angår skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskreguleringen. Dette ændringsdirektiv omtales også som "DAC5". Ændringsdirektivet forventes gennemført i dansk ret inden udgangen af 2017.

Ændringsdirektivet 2014/107/EU (DAC2) integrerer OECD`s fælles indberetningsstandard for automatisk udveksling af finansielle kontooplysninger i EU-retten med få afvigelser. Se afsnit C.F.8.3.3 om den fælles indberetningsstandard og den internationale aftale, der er knyttet dertil. Se desuden nedenfor om konsekvenserne for rentebeskatningsdirektivet.

Ændringsdirektiv 2015/2376/EU (DAC3) indfører en obligatorisk ordning om automatisk udveksling af oplysninger inden for EU af grænseoverskridende forhåndstilsagn og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger. Se afsnit A.A.3.14 Spontan udveksling af oplysninger om bindende svar med mere om udveksling af oplysninger om bindende svar mv.

Ændringsdirektiv 2016/881/EU indfører obligatorisk automatisk udveksling af land for land-rapporter blandt EU-landene. Regler og procedurer er i betydelig grad parallelle med OECD´s standard for automatisk udveksling af land for land-rapporter. 

Se SKAT.dk om udvekslingsaftaler her 

Se også    

Se afsnit C.D.11.13.2 Land for land-rapporteringspligten for multinationale koncerner - regel og omfang om land for land-rapporteringspligten for multinationale koncerner.

Se afsnit A.A.3.14 Spontan udveksling af oplysninger om bindende svar med mere om spontan udveksling af oplysninger om bindende svar. 

Rentebeskatningsdirektivet

Rådets direktiv 2003/48/EF af 3. juni 2003 om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger omtales også som "rentebeskatningsdirektivet". Direktivet havde virkning fra den 1. januar 2005. Det er gennemført i dansk ret ved lov nr. 221 af 31. marts 2004.

Rentebeskatningsdirektivet er ophævet ved Rådets direktiv 2015/2060 af 10. november 2015 om ophævelse af direktiv 2003/48 om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger. Ophævelsen, der materielt hovedsagelig består af en ophævelse af skattekontrollovens § 8 X, er gennemført i dansk lov ved lov nr. 1884 af 29. december 2015.

Ophævelsen har sammenhæng med gennemførelsen af Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 (DAC2), som integrerer OECD´s fælles indberetningsstandard for automatisk udveksling af finansielle kontooplysninger i EU-retten. En betydelig grad af overlap mellem de oplysninger, der skulle udveksles efter rentebeskatningsdirektivet, og de oplysninger, der skal udveksles efter "DAC2", gjorde videreførelse af forpligtelserne under rentebeskatningsdirektivet uhensigtsmæssig.

Virkningstidspunktet for ophævelsen af rentebeskatningsdirektivet er kædet sammen med virkningstidspunktet for "DAC2", således at:

  • 27 EU-lande, herunder Danmark, udveksler oplysninger i henhold til rentebeskatningsdirektivet sidste gang i 2016 vedrørende 2015, mens de udveksler oplysninger i henhold til "DAC2" første gang i 2017 vedrørende 2016.
  • Østrig udveksler oplysninger i henhold til rentebeskatningsdirektivet sidste gang i 2017 vedrørende 2016, mens de udveksler oplysninger i henhold til "DAC2" første gang i 2018 vedrørende 2017.

EU-kommissionen har indgået aftaler på de 28 medlemsstaters vegne med Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og Schweiz om, at de på tilsvarende vis overgår fra at følge fremgangsmåde svarende til rentebeskatningsdirektivet til at udveksle oplysninger i overensstemmelse med reglerne i "DAC2". Af disse 5 lande følger Liechtenstein og San Marino tidsmæssigt EU´s hovedregel, mens Andorra, Monaco og Schweiz følger Østrigs tidsskema. 

Bemærk

Selvom Østrig, Andorra, Monaco og Schweiz først påbegynder udveksling af oplysninger efter "DAC2" i 2018, er det aftalt, at de 27 andre EU-lande sender oplysninger efter "DAC2" til disse lande allerede i 2017.   

Bemærk

Danmark har indgået aftaler med Aruba, Anguilla, Caymanøerne, Guernsey, Isle Of Man, Jersey, De Britiske Jomfruøer, De Nederlandske Antiller (nu Caracao og Sint Maarten), Montserrat og Turks- og Caicosøerne om udveksling af oplysninger efter tilsvarende fremgangsmåder som foreskrevet i rentebeskatningsdirektivet. Disse jurisdiktioner har alle underskrevet OECD´s internationale aftale om den fælles indberetningsstandard. De bilaterale aftaler i tilknytning til rentebeskatningsdirektivet er således nu uvirksomme.

Se også

Se afsnit C.F.8.1.2.3.3 Gennemgang af aftalen om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti om den internationale aftale om den fælles indberetningsstandard.

Andre direktiver og forordninger (moms, punkafgifter)

Der foregår udveksling af oplysninger om moms og visse punktafgifter mellem EU-medlemslandene. Udvekslingen sker på:

Momsområdet med hjemmel i:

  • Rådets Forordning (EF) nr. 904/2010 af 7. oktober 2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift.
  • Kommissionens Forordning (EU) nr. 79/2012 af 31. januar 2012 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i rådets forordning 904/2010 om administrativt samarbejde om bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift.

Området for visse punktafgifter med hjemmel i:

  • Rådets Forordning (EU) nr. 389/2012 af 2. maj 2012 om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet.
  • Rådets Direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF.

Bemærk

Al udveksling af oplysninger efter disse retsgrundlag foregår gennem den kompetente myndighed, Indsats - Særlig kontrol - Kompetent Myndighed, Lyseng Alle 1, 8270 Højbjerg.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.