Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.31.16 VAB O, Udryddelsestruede vilde dyr og planter

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Generelt
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Eksport.

Formål og lovgrundlag

Formålet

En lang række arter af vilde dyr og planter er omfattet af den såkaldte Washingtonkonvention (også kaldet CITES - Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Flora and Fauna). Konventionens formål er at sikre, at handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter sker bæredygtigt og dermed forhindrer nedgange i bestandene - og i sidste ende udryddelse af en række dyr og planter.

Lovgrundlaget

For området Udryddelsestruede dyr og vilde planter gælder der en række EF-forordninger og nationale bestemmelser, herunder:

EU Regulering:

  • Rådets Forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed
    • Kommissionens Forordning (EF) 865/2006 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed
    • Kommissionens Forordning (EU) 2015/870 om ændring af forordning (EF) nr. 865/2006 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 for så vidt angår handel med vilde dyr og planter

 Nationale bestemmelser:

  • BEK nr 935 af 27/06/2016 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlen hermed (Washingtonkonventionen/CITES)

For information om gældende lovgivning henvises til Miljøstyrelsens hjemmeside (CITES).

Generelt

CITES bestemmelserne er med til at beskytte udryddelsestruede dyr og planter. Vareområdet er delt i tre lister:

Liste I - de stærkt truede arter

Liste II - de truede arter

Liste III - de lokalt truede arter.

Inden for EU er arterne opført på fire lister, også kaldet bilag. Disse dækker alle arter opført på Konventionens lister plus et antal ikke-CITES arter. Det er de arter, som EU-landene i fællesskab har skærpet reglerne for. Det vil sige, at Danmark og EU arbejder efter strengere regler end de regler, der følger med CITES.

Bilag A - svarer stort set til liste I

Bilag B - svarer stort set til liste II

Bilag C - svarer stort set til liste III

Bilag D - er et "overvågnings"-bilag, for arter, hvor EU ønsker et overblik over importens omfang.

Begge bestemmelser omfatter udover levende dyr og planter, også varer, hvori der indgår dele og produkter fra udryddelsestruede dyr og planter, fx smykker med elfenben, lædervarer med slangeskind osv.

Den danske administration af Konventionen foregår efter fælles EU-bestemmelser.

Ressortmyndigheder

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Miljøstyrelsen hvad angår udryddelsestruede enheder af levende og ikke-levende dyr og ikke-levende planter. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen er ressortmyndighed i relation til udryddelsestruede levende planter.

Import

Før der indføres udryddelsestruede enheder af levende og ikke-levende dyr og ikke-levende planter omfattet af bilagene, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til indførslen fra Miljøstyrelsen.

Før der indføres udryddelsestruede levende planter, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til indførslen fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Ved importen skal de relevante CITES-dokumenter forelægges ved det grænsekontrolsted, der er udpeget i overensstemmelse med Rådets Forordning nr. 338/97, artikel 12, stk. 1. Grænsetoldstedet skal udføre kontrollen og formaliteterne for indførsel i Fællesskabet.

En række af de arter og enheder der fremgår af bilag A og B, skal ved indførsel i Danmark, kontrolleres af SKAT. Dette sker ved grænsekontrolstedet, hvor indførslen finder sted. Det sikres herved at der på forhånd kan forelægges en importtilladelse. Se artikel 4 i Rådets Forordning nr. 338/97.

Der er restriktioner for hvilke grænsetoldsteder, der kan benyttes ved indførsel af levende dyr og planter. Se denne vejlednings bilag 10. Der skal ligeledes foretages veterinær- og/eller plantesundhedskontrol. Se afsnit F.A.31.16 VAB O, Udryddelsestruede vilde dyr og planter Levende dyr, animalske produkter, fisk og fiskevarer og F.A.31.4 VAB C, Planter og planteprodukter Planter og planteprodukter.

Indførslen skal anmeldes til Miljøstyrelsen eller Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, senest 24 timer inden de levende dyrs og/eller planters ankomst til grænsekontrolstedet.

Jagttrofæer

For jagttrofæer kræves der både en CITES importtilladelse og en CITES eksporttilladelse (tidligere kun en CITES eksporttilladelse) ved import til EU af følgende seks arter af jagttrofæer:

Jagttrofæer af hvidt næsehorn fra Sydafrika og Swaziland, afrikansk elefant fra Botswana, Namibia, Sydafrika og Zimbabwe, flodhest, løve, isbjørn og argali-får. Se Kommissionens Forordning (EU) 2015/870 om ændring af forordning (EF) nr. 865/2006 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 for så vidt angår handel med vilde dyr og planter.

Musikinstrumenter

For transport af musikinstrumenter, som indeholder dele fra dyr eller planter omfattet af CITES er reglerne blevet forenklet, idet musikinstrumenterne kan transporteres på en generel tilladelse, som ikke skal ombyttes ved hver transport. Se Kommissionsforordning (EU) 2015/57 af 15. januar 2015, der ændrer Kommissionsforordning (EU) nr. 792/2012 af 23. august 2012, om fastsættelse af regler for udformningen af tilladelse, certifikater og andre dokumenter mv.

Eventuelle spørgsmål vedrørende ovenstående bedes rettet til Miljøstyrelsen.

Der henvises i øvrigt til de særlige varebestemmelser omkring CITES produkter.

Sælprodukter

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedernes lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag

  • Generelt

  • Ressortmyndighed

  • Import

Formål og lovgrundlag

Formålet

Sælforordningerne forbyder handel med sælprodukter af hensyn til europæiske borgeres bekymringer ved sælfangst.  Import og handel med sælprodukter fra inuitsamfund er dog undtaget, idet sæljagt er en integreret del af inuitsamfunds og andre oprindelige samfunds socioøkonomi, ernæring, kultur og identitet, der bidrager væsentligt til deres underhold og udvikling ved at sikre samfundene mad og indtægter, således at de kan opretholde deres tilværelse og eksistensgrundlag samt bevare deres traditionelle levevis.

Sælprodukter til rejsendes eget brug eller til brug for deres familier er også undtaget fra forbuddet under forudsætning af, at visse betingelser er opfyldte.

Lovgrundlag

Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/1775 af 6. oktober 2015, der ændrer forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med sælprodukter og ophæver Kommissionens forordning (EU) nr. 737/2010 er lovgrundlaget på EU plan. Det samme gælder Kommissionsforordning (EU) nr. 2015/1850 af 13. oktober 2015 om gennemførselsbestemmelserne til ovennævnte forordning.

Nationalt gælder Bekendtgørelse om Den Europæiske Unions Forordninger om handel med sælprodukter (BEK nr. 1253 af 19. november 2014).

Generelt

Omsætning af sælprodukter er kun tilladt under følgende 2 scenarier:

1.

Hvis sælprodukterne hidrører fra inuitsamfundenes eller andre oprindelige samfunds jagt, og alle betingelser er opfyldt:

  1. Jagten er traditionelt blevet drevet af samfundet

  2. Jagten drives med henblik på og bidrager til samfundets underhold, herunder ved at sikre samfundene mad og indtægter, således at de kan opretholde deres tilværelse og eksistensgrundlag, og drives ikke primært i erhvervsøjemed

  3. Jagten drives på en måde, der tager behørigt hensyn til dyrevelfærd, og under hensyntagen til samfundets levevis og underholdsformålet med jagten.

2.

Det er også tilladt at importere sælprodukter til rejsendes eget brug eller til brug for deres familier, hvis et eller flere af følgende krav er opfyldte:

  1. Sælprodukterne skal enten bæres af de rejsende, som beklædning eller i håndbagagen, eller indgå i      

    deres personlige rejsebagage

  2. Sælprodukterne skal indgå i de personlige ejendele tilhørende fysiske personer, der flytter deres

    sædvanlige bopæl fra et tredjeland til EU

  3. Sælprodukterne skal være erhvervet i et tredjeland af rejsende, der befinder sig på det pågældende sted, og som senere importerer produkterne mod fremlæggelse af følgende dokumenter for toldmyndighederne i den relevante medlemsstat:

                             En skriftlig importmeddelelse

                             Et dokument, der beviser, at produkterne blev erhvervet i det pågældende tredjeland".

Ressortmyndighed

Miljøstyrelsen er ressortmyndighed for sælforordningen og kan kontaktes for yderligere information.

Import

Sælprodukter må kun bringes i fri omsætning på EU markedet, hvis de er ledsaget af det certifikat, der fremgår af sælforordningerne, og såfremt de ovenfor anførte betingelser under "Generelt" er opfyldte.   

Invasive ikkehjemmehørende arter

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedernes lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag

  • Generelt

  • Ressortmyndighed

  • Import

Formål og lovgrundlag Formålet

Invasive arter er et voksende problem i hele verden, som kan få store samfundsøkonomiske og biologiske konsekvenser. En effektiv indsats mod spredning af disse arter kræver derfor et samarbejde på tværs af landegrænser. Det er i det lys, man skal se vedtagelsen af en liste over 37 uønskede arter, som EU har vedtaget. 12 af arterne findes i Danmark.

Dette er formålet med forordningen, herunder listen der indeholder de mest problematiske arter på EU plan. Listen, som er et levende dokument revideres af Kommissionen, alt efter behov, men mindst hvert sjette år.

Lovgrundlag

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014 af 22. oktober 2014 om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter. Endvidere udgør Kommis-sionens gennemførselsforordning (EU) nr. 2016/145 af 4. februar 2016 (om certifikatets form og udseende) samt Bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemme-hørende arter (BEK nr. 1088 af 18. juli 2016) lovgrundlaget på såvel EU som nationalt plan.

Generelt

Miljøstyrelsen har det overordnede ansvar for forordningen og fører tilsyn hermed. Miljøstyrelsen meddeler tilladelse til foretagender til at udføre forskning og ex-situ bevaring af invasive ikkehjemmehørende  arter, der er optaget på EU listen. SKAT har kompetencen til at udføre kontrol med import af invasive ikkehjemmehørende arter.

Ressortmyndighed

Miljøstyrelsen er ressortmyndighed for denne forordning om invasive ikkehjemmehørende arter.

 

Import

SKAT foretager i forbindelse med importen den relevante risikobaserede kontrol af de varer, der er opført på EU listen for at kontrollere, at den pågældende invasive arter ikke er opført på EU listen.

Hvis den er opført på listen, skal det kontrolleres, at den er ledsaget af en gyldig tilladelse (det bilag, der er anført i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2016/145.

Dette betyder, at der alene kan indføres invasive ikkehjemmehørende arter til brug for forskning ex situ-bevaring, videnskabelig produktion og efterfølgende medicinsk anvendelse. Foruden den gyldige tilladelse skal der foreligge en tilladelse fra den relevante kompetente myndighed. Der er intet formkrav i forordningen til denne tilladelse.<

Indførselssteder

Indførsel af produkter af dyr og planter, som er omfattet af bilag A, B, C og D fra lande uden for EU kan ske ved alle danske grænsetoldsteder.

Indførsel af levende dyr, der er omfattet af forordninger fra lande udenfor Det Europæiske Fællesskab kan kun ske over grænsetoldstederne i Københavns Lufthavn, Kastrup  og Københavns Havn. Indførslen skal af importøren anmeldes til Naturstyrelsen senest 24 timer inden de levende dyrs ankomst til grænsekontrolstedet.

Indførsel af levende planter, der er omfattet af forordninger fra lande udenfor EU kan kun ske over grænsetoldstederne i:

  • Billund Lufthavn
  • Københavns Lufthavn, Kastrup
  • Frederikshavn Postcenter
  • Københavns Postcenter.

Desuden kan man indføre levende planter til importkontrol på godkendte bestemmelsessteder, jfr. bestemmelserne i F.A.31.4 VAB C, Planter og planteprodukter, VAB kapitel C, Planter og planteprodukter.

Eksport

Før der udføres udryddelsestruede enheder af levende og ikke-levende dyr og ikke-levende planter omfattet af bilagene, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til udførslen fra Naturstyrelsen, som kan kontaktes på telefon 72 54 24 04.

Før der udføres udryddelsestruede levende planter, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til udførslen fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Udførsel af levende dyr og planter samt effekter omfattet af bilag A, B, C eller D kan ske via alle danske toldsteder.

Udførselssteder

Udførsel af levende dyr og planter samt effekter omfattet af bilag A, B, C eller D kan ske fra alle danske toldsteder.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området: 

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme

C-532/13 Sofia Zoo

>

Beskyttelse af arter af vilde dyr og planter, jf. Forordning (EF) nr. 338/97, artikel 11, om en importtilladelses ugyldighed er begrænset til de dyreenheder, som ugyldighedsgrunden faktisk angår.

I sagen var 17 enheder af vilde dyr forsøgt importeret i Ungarn. Idet importtilladelsen var ugyldig for den ene enhed, blev alle 17 enheder konfiskeret.

Retten udtalte, at artikel 11 i forordning 338/97 skal fortolkes således, at en importtilladelse der ikke overholder forordningens bestemmelser, kun er ugyldig for så vidt angår enheder, som importtilladelsens ugyldighedsgrund faktisk angår. Myndighederne burde altså blot have konfiskeret den ene enhed, hvis importtilladelse var ugyldig.

<

SKAT-meddelelser
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.