| Hvor indbyrdes forbundne virksomheder (associerede foretagender) aftaler vilkår vedrørende deres kommercielle eller finansielle forbindelser, der afviger fra de vilkår, fx afregningspriser (transferpricing), der ville være blevet aftalt mellem uafhængige foretagender, kan den eventuelle yderligere fortjeneste, der ville være blevet opnået, såfremt der havde været tale om uafhængige parter, medregnes til foretagendets fortjeneste og beskattes (arms-længde princippet). Ud over kommentarerne til artikel 9 henvises herom til OECD''s Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations (Munksgaards Forlag A/S 1995) og "Attribution of Profits to Permanent Establishments" udgivet 2008. Om tilsidesættelse af en i koncernforhold aftalte betaling for royalty se SKM2002.434.LSR. I SKL (skattekontrolloven) § 3 B er indført en udvidet selvangivelsespligt samt en pligt til at opbevare skriftlig dokumentation for priser og vilkår for koncerninterne transaktioner. Armslængdeprincippet fremgår af LL (ligningsloven) § 2.Værn mod tynd kapitalisering er lovfæstet i SEL (selskabsskatteloven) § 11. Der henvises til LV Selskaber og aktionærer, afsnit S.I. Koncernforbundne selskaber. Transfer pricing. Tynd kapitalisering..Modeloverenskomstens art. 9, stk. 2 foreskriver, at der foretages en korresponderende korrektion hos den interesseforbundne part svarende til den nedsættelse henholdsvis forhøjelse, der er en følge af den primære korrektion af den anden part. Har et andet land således foretaget en korrektion i form af en forhøjelse af den interesseforbundne parts indkomstansættelse, skal Danmark foretage en nedsættelse af det danske foretagendes indkomstansættelse. Dette forudsætter ganske vist, at Danmark er enig i udlandets anvendelse af armslængdeprincippet. LL (ligningsloven) § 2 hjemler adgang til korrektion af kontrollerede transaktioner i overensstemmelse med den primære korrektion. Efter SSL § 35, stk. 1, nr. 4, kan en ændring af skatteansættelsen ske uden for de almindelige ansættelsesfrister i alle tilfælde, hvor ændringen er en direkte følge af, at en udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen af den skattepligtige dog under betingelse af, at den danske skattemyndighed anerkender den udenlandske skattemyndigheds afgørelse. Bestemmelsen indebærer, at ændringer af skatteansættelsen til ophævelse af dobbeltbeskatning eller "dobbelt" ikke-beskatning kan gennemføres efter udløbet af de almindelige ansættelsesfrister.
EU-Voldgiftskonventionen af 23. juli 1990 om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud er ratificeret af Danmark, jf. nu lovbekendtgørelse nr. 111 af 21. februar 2006. Konventionen foreskriver en procedure, hvorefter de kompetente myndigheder i de pågældende lande har en frist på 2 år til at aftale ophævelse af dobbeltbeskatningen af de forbundne foretagender. Ved overskridelse af denne frist skal dobbeltbeskatningen løses ved voldgift. Der henvises i øvrigt til skatteministeriets bekendtgørelse nr. 1023 af 13. december 1994, § 1. Den øvrige del af bekendtgørelsen er ophævet, jf. bekendtgørelse nr. 260 af 21. marts 2006. Told- og skatteforvaltningen er kompetent myndighed i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud, jf. bekendtgørelse nr. 260 af 21. marts 2006. Finland, Østrig og Sverige har tiltrådt voldgiftskonventionen, jf. TfS 1999, 757 DEP og TfS 2000, 341 DEP. EF-staterne underskrev den 25. maj 1999 en protokol om forlængelse af gyldigheden. Protokollen er gennemført som lov nr. 171 af 15. marts 2000, som trådte i kraft den 18. december 2004 med virkning fra den 1. november 2004, jf. bekendtgørelse nr. 1253 af 7. december 2004. Forlængelsen vil gælde fra den 1. januar 2000 og i yderligere fem år med automatisk forlængelse med fem år ad gangen, medmindre en stat modsætter sig dette. Se i øvrigt SKM2005.2.TSS, hvor der redegøres for den adfærdskodeks der skal anvendes ved praktiseringen af voldgiftskonventionen samt for at konventionen endnu ikke omfatter de 10 nye EU-medlemsstater
I SKM2005.106.TSS giver Told- og Skattestyrelsen udtryk for den opfattelse, at sager om tynd kapitalisering er omfattet af EF-Voldgiftskonventionen.
ISKM2006.40.SKAT opstilles en liste over de uafhængige personer, som kan deltage i voldgiftskonventionens rådgivende udvalg, jf. konventionens artikel 7.
Der henvises i øvrigt til S.I.2.13.2
|