Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

B.2.1.3 To- og trefamilieshuse m. fl.

Ejendomme henført til benyttelsen 01, 11 og 41 med 2 henholdsvis 3 beboelseslejligheder får beregnet forslag efter en modificeret rækkehusfunktion.

Ejendomme med 2-3 lejligheder kan deles op i flere typer. To- og trefamilieshuse er karakteriseret ved, at lejlighederne ligger oven på hinanden, mens de i dobbelt- og tredobbelthuse ligger ved siden af hinanden. Tredobbelthusets fremtrædelsesform er som tre rækkehuse, men lejlighederne er ikke selvstændige ejendomme som rækkehuse.

Modifikationen i beregningsfunktionen består i, at der efter beregningen af en bygningsværdi, efter de for rækkehusfunktionen beskrevne retningslinier, gives et procentnedslag, som dels afhænger af hvilken funktionsgruppe ejendommen tilhører (jf. B.1.1.1.), dels af udformningen af den bygning, hvor de 2 eller 3 lejligheder ligger (tofamilieshus, trefamilieshus, dobbelthus, tredobbelthus, jf. ovenfor). Procentnedslaget er ligesom de øvrige størrelser i vurderingsforslagsmodellerne statistisk fastlagt ved analyser af priser på solgte ejendomme.

Som konsekvens af Bygnings- og Boligregisterets (BBR´s) strukturelle opbygning er der justeret lidt på rækkehusfunktionens generelle beregningsmodel med hensyn til beregning af normtallet.

DobbelthuseNormtallet for dobbelthuse beregnes med udgangspunkt i den af lejlighederne, der har det største areal. Det bebyggede areal indgår med halvdelen ved beregningen, idet lejlighederne forudsættes at være lige store.

Er lejlighedernes arealer forskellige, beregnes der ikke forslag til ejendomsværdi, idet det er mindre hensigtsmæssigt at angive beregninger på vurderingsmeddelelserne, som ikke tager udgangspunkt i de arealstørrelser, som er registreret i BBR.

For tredobbelthuse beregnes normtallet efter samme principper som for dobbelthuse, bortset fra at det bebyggede areal indgår med 1/3 ved beregningen af normtallet.

To- og tre-
familieshuse
For to- og trefamilieshuse beregnes normtallet på grundlag af stuelejlighedens oplysninger (herunder det bebyggede areal).

Vægtet
etageareal
Beregningen af vægtet etageareal sker på samme måde som for rækkehuse.

Salgsprisanalyserne viser en forholdsmæssig reduktion i prisen for ejendomme med 2 eller 3 lejligheder. Det hænger sammen med, at der er et væsentligt udlejningsmoment i sådanne ejendomme, hvorfor en køber normalt ikke får den fulde råderet over ejendommen med det samme. Som følge heraf gives der et procentnedslag i bygningsværdien afhængigt af, hvor i landet ejendommen ligger, se inddelingen B.1.1.1.

Bygningsværdien beregnes efter rækkehusmodellen og ændres med den anførte procentvise nedsættelse

Funktions-gruppe

201,202

Funktions-gruppe

203

Funktions-gruppe

204,205

Funktions-gruppe

206,207

Dobbelthuse/ tredobbelthuse

0%

0%

0%

0%

Tofamiliehuse

- 5%

- 5%

- 5%

- 5%

Trefamiliehuse

- 5%

- 5%

- 5%

- 5%

I det omfang den omtalte kategori ejendomme er delt op i ideelle anparter, som kan omsættes selvstændigt, kan prisdannelsen afvige så meget fra den, der er forudsat ved forslagsberegningen, at SKAT må anlægge et konkret skøn over ejendomsværdien.

Forslags-
beregningen
Forslag til ejendomsværdi beregnes ved anvendelsen af normtal og vægtet etageareal på følgende måde:

Bygningsværdi (vægtet etageareal x normtal for ejendommen)
- Procentnedslag
+ Grundværdi
+ Eventuelt nedslag for ekstra fundering jf. nedenstående.

Nedslag for ekstra fundering er givet i grundværdien i ubebygget stand, men for den bebyggede ejendom vil en køber ikke indregne et sådant nedslag i en købspris, da udgiften er afholdt. Som følge heraf gives der et tillæg for ekstra fundering i beregningen af forslaget til ejendomsværdi.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.