Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

C.A.10.2.6.3.2 Om arbejdsgiveradministreret aldersforsikring og aldersopsparing

Når en aldersforsikring eller -opsparing er oprettet som en arbejdsgiveradministreret pensionsordning, skal arbejdsgiveren foruden arbejdstageren og pensionsinstituttet være part i pensionsaftalen.

Arbejdsgiveren skal foretage indbetalingerne på ordningen.

Arbejdsgiverens indbetalinger til en aldersforsikring eller -opsparing behandles som udgangspunkt på samme måde som almindelig løn, der udbetales til den ansatte. Det vil sige, at arbejdsgiveren har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af pensionsindbetalingen.  Arbejdsgiveren skal også indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af fratrædelsesgodtgørelser og jubilæumsgratialer omfattet af LL (ligningsloven) § 7 U, der indbetales til aldersforsikring, - opsparing og bidrag til supplerende engangssummer fra pensionskasser.

Se KSL (kildeskatteloven) § 43, stk. 1, 1. pkt., og KSL (kildeskatteloven) § 49 D, stk. 5, 1. pkt.

Det gælder dog ikke, hvis arbejdsgiveren og arbejdstageren har aftalt, at en aldersforsikring eller alders­opsparing skal indgå som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet af bortseelsesret efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19.

En aldersforsikring eller aldersopsparing er en del af en kombineret pensionsordning, når der er indgået aftale om, at arbejdsgiverens periodiske indbetalinger til pensionsordningen fordeles mellem flere pensionstyper, hvoraf mindst én er reelt bortseelsesberettiget. Det skal samtidig være aftalt, at pensionsinstituttet skal fordele indbetalingen mellem de enkelte pensionsdele.

I disse tilfælde, hvor arbejdsgiveren indbetaler et samlet beløb til pensionsinstituttet, hvoraf en del  ikke er bortseelsesberettiget for den ansatte, så skal arbejdsgiveren undlade at indeholde A-skat af den samlede indbetaling.

Indbetalingen anses i disse tilfælde ikke for A-indkomst, men for B-indkomst. Se KSL (kildeskatteloven) § 43, stk. 1, 2. pkt., jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 56, stk. 5.

Pensionsinstituttet indberetter i så fald den del af indbetalingen til SKAT, som ikke er bortseelsesberettiget for den ansatte. Skatten af denne del afregnes via årsopgørelsen. Pensionsinstituttet indeholder og afregner desuden arbejdsmarkedsbidraget af B-indkomsten. Se KSL (kildeskatteloven) § 49 D, stk. 5, 2. pkt., jf. KSL (kildeskatteloven) § 49 D, stk. 1.

Pensionsinstitutterne har efter SKL (skattekontrolloven) §§ 8 B, stk. 1, nr. 11, og 8 F, stk. 1, nr. 9, pligt til at oplyse SKAT om størrelsen af den del af de modtagne præmier og indbetalinger, der anvendes til aldersforsikring eller aldersopsparing uden bortseelsesret.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.