Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

C.D.11.2.1.1 Armslængdeprincippet og Transfer Pricing Guidelines

Indhold

Dette afsnit handler om artikel 9 i OECD's modeloverenskomst, Transfer Pricing Guidelines og fortolkningen af LL (ligningsloven) § 2.

Armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2 skal fortolkes i overensstemmelse med armslængdeprincippet i OECD's modeloverenskomst.

Bemærk, at for faste driftssteder fortolkes LL (ligningsloven) § 2 i overensstemmelse med artikel 7 i OECD's modeloverenskomst, herunder i overensstemmelse med principperne i OECD's Transfer Pricing Guidelines.

I OECD's modeloverenskomst defineres armslængdeprincippet i artikel 9. Her anføres, at hvis der mellem to kontrollerede foretagender er aftalt eller fastsat vilkår vedrørende deres handelsmæssige eller økonomiske relationer, der afviger fra de vilkår, som ville være blevet aftalt mellem uafhængige foretagender, kan enhver fortjeneste, som, hvis disse vilkår ikke havde foreligget, ville være tilfaldet et af disse foretagender, men som på grund af disse vilkår ikke er tilfaldet dette, medregnes til dette foretagendes fortjeneste og beskattes i overensstemmelse hermed.

Retningslinjer for tolkningen og anvendelsen af armslængdeprincippet i modeloverenskomstens artikel 9 og dermed også for armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2, stk. 1, gives i OECD's Transfer Pricing Guidelines. I OECD's Transfer Pricing Guidelines er beskrevet forskellige situationer, hvor de kontrollerede foretagenders handelsmæssige eller økonomiske relationer kan korrigeres. Som nævnt ovenfor omfatter LL (ligningsloven) § 2 alle økonomiske elementer og øvrige vilkår af relevans for beskatningen, hvorfor alle korrektionsmuligheder i OECD's Transfer Pricing Guidelines er omfattet.  

OECD's Transfer Pricing Guidelines (TPG) indeholder følgende kapitler:

I.          Armslængdeprincippet                     (Opdateret i 2015)

II.         Transfer pricing-metoder                 (2010 med enkelte opdateringer i 2015)

III.        Sammenlignelighedsanalysen           (2010 uændret)

IV.        Administrative forhold                      (2010 uændret)

V.          Dokumentation                              (Opdateret i 2015)

VI.        Immaterielle aktiver                        (Opdateret i 2015)

VII.       Koncerninterne tjenesteydelser        (Opdateret i 2015)

VIII.      CCA'er                                           (Opdateret i 2015)

IX.        Omstruktureringer                          (Under opdatering i 2016/2017)

Den seneste fulde version af OECD's "Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations" blev udgivet i 2010. Siden 2013 har OECD arbejdet med "Base erosion and profit shifting" (BEPS), og indtil videre er kapitlerne I, II, V, VI, VII og VIII i den forbindelse blevet opdateret. Indholdet i de opdaterede kapitler findes i to rapporter, der blev offentliggjort på OECD's hjemmeside den 5. oktober 2015:

  • Transfer Pricing Documentation and Country-by-Country Reporting, Action 13 (TPG kap. V)

  • Aligning Transfer Pricing Outcomes with Value Creation, Actions 8-10 (TPG kap. I, II, VI, VII og VIII)

Opdateringen af kapitlerne blev godkendt forinden offentliggørelsen i 2015. Rapporterne er endvidere godkendt som en del af OECD's Transfer Pricing Guidelines den 23. maj 2016.

I OECD arbejdes der nu med at justere TPG kap. IX om omstruktureringer for at sikre, at kapitlet er i overensstemmelse med præciseringerne i BEPS-rapporterne samt for at undgå gentagelser. Afsnit C.D.11.7 Armslængdeprincippet i relation til omstruktureringer (Business Restructurings) om omstruktureringer skal derfor læses i nær sammenhæng med de opdaterede kapitler i TPG - særligt kapitel I (C.D.11.3 Identifikation, fastlæggelse og anerkendelse af kontrollerede transaktioner) og kapitel VI (C.D.11.6 Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver).

I OECD arbejdes der også på et helt nyt kapitel om finansielle transaktioner, som forventes at være færdigt i 2017. Afsnit C.D.11.10 Armslængdeprincippet i relation til finansielle transaktioner om finansielle transaktioner skal indtil det nye kapitel er færdigt læses i nær sammenhæng med de opdaterede kapitler i TPG - særligt kapitel I, kapitel VI og kapitel VIII.

Transfer Pricing Documentation and Country-by-Country Reporting (TPG kap. V)

I rapporten vedrørende "Transfer Pricing Documentation and Country-by-Country Reporting, Action 13" er indeholdt en revideret version af kapitel V. 

Ved lov nr. 1884 af 29. december 2015 blev land for land-rapporteringspligten indført i SKL § 3 B, stk. 10-16. Rapporteringspligten er beskrevet i afsnit C.D.11.13.2 Land for land-rapporteringspligten for multinationale koncerner - regel og omfang. >Der er udstedt en bekendtgørelse med hjemmel i SKL (skattekontrolloven) § 3 B, stk. 16. Se BEK nr. 1133 af 27. august 2016 om land for land-rapportering. Se også afsnit C.D.11.13.2 Land for land-rapporteringspligten for multinationale koncerner - regel og omfang.<

Kapitel V indeholder nu en meget detaljeret vejledning om transfer pricing dokumentation, og der er udstedt en TP-dokumentationsbekendtgørelse med hjemmel i SKL (skattekontrolloven) § 3 B, stk. 5. Se BEK nr. 401 af 28. april 2016 om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner. Indholdet i TP-dokumentationsbekendtgørelsen er beskrevet i afsnit C.D.11.13.1 Transfer pricing dokumentationspligten - regel og omfang.

Aligning Transfer Pricing Outcomes with Value Creation (TPG kap. I, II, VI, VII og VIII)

I rapporten vedrørende "Aligning Transfer Pricing Outcomes with Value Creation, Actions 8-10" er indeholdt en revideret version af kapitel I (afsnit D), VI, VII og VIII samt enkelte tilføjelser i kapitel II i TPG. Disse kapitler er alle indarbejdet i Den juridiske vejledning.    

Rækkevidden eller betydningen af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2, stk. 1, er ikke ændret ved opdateringen af kapitlerne i TPG. Der er i stedet tale om en præcisering og uddybning af armslængdeprincippet og den måde, hvorpå princippet anvendes i praksis. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.