J.A.11.5.9 Opbevaring af dokumenter og registreringer
Indhold
Kasinoer skal opbevare alle oplysninger og dokumenter, som kan have tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
Det kan eksempelvis være følgende
- transaktionens formål
- korrespondance med spilleren
- oplysninger om legitimationsdokumenter
- underskrevne dokumenter af ordregivende karakter (kontooprettelse m.v.).
Hvor meget der skal noteres og opbevares i den enkelte sag afhænger af forholdets kompleksitet. Oftest vil det være nok at opbevare oplysning om transaktionen eller henvendelsens formål.
I mere komplekse situationer vil de opbevarede oplysninger også kunne indeholde interne overvejelser og vurderinger. Det kan fx være oplysninger om, at transaktionen er vurderet lovlig og ikke giver anledning til yderligere, eller at transaktionen ikke på det foreliggende grundlag er mistænkelig, men at der skal være et skærpet opsyn med de efterfølgende transaktioner. Det kan også være, at det noteres, at transaktionen skal undersøges nærmere eller at der skal gives underretning til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).
Notater i forbindelse med undersøgelser af mistænkelige transaktioner hører til kasinoets interne arbejdsdokumenter som spilleren ikke har adgang til at gøre sig bekendt med.
Det er ikke altid den medarbejder, der har kontakt med spilleren som indberetter mistanken til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK). Denne funktion varetages ofte af den hvidvaskansvarlige eller en ansvarlig medarbejder. Efter kasinoets forretningsgange skal medarbejderen typisk indberette en mistanke til den hvidvaskansvarlige eller den ansvarlige medarbejder, som herefter foretager de fornødne undersøgelser af mistanken og den eventuelle underretning til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).
Hvis den ansvarlige medarbejder ikke deltager i undersøgelsen af den mistænkelige transaktion, vil det være hensigtsmæssigt, at den pågældende får underretning i hvert enkelt tilfælde, da denne skal føre kontrol med, at der foretages undersøgelser af mistænkelige transaktioner, at oplysninger om resultatet af disse undersøgelser opbevares på sagerne, og at der sker underretning af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), hvis mistanken ikke kan afkræftes på baggrund af undersøgelsen.
Se BEK nr. 466/2016 § 8.
Konkrete opbevaringsfrister
Legitimationsoplysninger
Kasinoet skal opbevare de registrerede identitets- og legitimationsoplysninger om en registreret gæst i mindst 5 år fra tidspunktet for gæstens besøg i kasinoet.
Oplysningerne inkluderer:
- navn
- adresse
- cpr-nummer eller lignende, hvis gæsten ikke har et cpr-nummer
- ankomststidspunkt
- andre informationer registreret, hvis der har været tvivl om gæstens identitet, og
- midlernes oprindelse, hvis påkrævet
Se BEK nr. 466/2016 § 2, § 6 og § 11, stk. 1.
Videoregistrering og videooptagelser
Videoregistreringen af en gæst i forbindelse med ankomst skal opbevares af kasinoet i 3 måneder, hvorefter optagelsen skal slettes.
Se BEK nr. 466/2016 § 11, stk. 2.
Videooptagelser af transaktioner
De transaktioner, som foretages ved vekselkasser på kasinoer og de transaktioner, som foretages af gæsterne ved spillebordene skal overvåges elektronisk. Se BEK nr. 466/2016 § 48.
Bemærk
Hvis optagelserne efter § 48 indgår i en klagesag, skal de opbevares i 2 år.
Se BEK nr. 466/2016 § 11, stk. 3
Dokumenter og registreringer vedrørende transaktioner
Dokumenter og registreringer vedrørende en gæsts transaktioner skal opbevares i mindst 5 år efter transaktionen gennemførsel. Det et krav, at de kan findes samlet.
Bemærk
Kravet om opbevaring i 5 år gælder også oplysninger og registreringer, herunder om gæsten er en politisk udsat person har foretaget transaktioner i forbindelse med den løbende overvågning af gæstens aktiviteter, transaktioner og undersøgelser heraf.
Se BEK nr. 11, stk. 4.
Se også
-
Afsnit J.A.11.5.7.3 Noteringspligten om noteringspligten
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



