Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

C.D.8.8.9.1 Oplysningsbestemmelser

Indhold

Dette afsnit beskriver tonnageskatteordningens regler om pligt til at afgive forskellige oplysninger til SKAT.

Afsnittet indeholder:

  • Erklæring fra revisor
  • Oplysninger fra rederiet.

Erklæring fra revisor

Rederier, der anvender tonnageskatteordningen, skal til det skattemæssige årsregnskab vedlægge en skriftlig erklæring fra selskabets revisor om, at visse af lovens betingelser er opfyldt.

Selskabets revisor skal for de koncernforbundne rederier, der har undladt at træffe samme valg om tonnagebeskatning efter TSL § 3, stk. 1 og 2, når de 

  • ikke har fælles ledelse og driftsorganisation, og
  • ikke driver virksomhed inden for beslægtede forretningsområder

 afgive erklæring herom.

Ligeledes skal selskabets revisor afgive erklæring om, at kravet i TSL § 6, stk. 2, 2. pkt. om:

  • at udleje af bareboat-skibe kun sker i forbindelse med forbigående overskudskapacitet, og
  • at det højst sker i en periode på 3 år.

Det er en betingelse for at anvende tonnageskatteordningen ved udlejning af skibe, at lejeren ifølge lejekontrakten kun må anvende skibet til formål, som kan omfattes af tonnageskatteloven. Se TSL § 22, stk. 2. Det skal derfor fremgå af lejekontrakten, at skibet kun må anvendes til formål, der kan omfattes af tonnageskatteordningen.

Rederiets revisor skal årligt attestere, at skibet rent faktisk har været anvendt til formål, som ville kunne omfattes af tonnageskatteloven, hvis skibet blev anvendt til samme formål af rederiet selv efter betingelserne i TSL § 6, stk. 2, 1. pkt. Hvis revisor ikke ser sig i stand til dette, kan skibet ikke være omfattet af tonnageskatteordningen.

Oplysninger fra rederiet

Rederiet skal til brug for kontrollen af, om flagkravet i TSL § 6 a er opfyldt, hvert år i sit skattemæssige årsregnskab vedlægge oplysning om, i hvilket omfang den af rederiet i årets løb ejede bruttotonnage, der er anvendt til formål, som vil kunne omfattes af tonnageskatteloven, har været registreret henholdsvis inden for EU eller EØS og uden for EU eller EØS.

Oplysningerne kan afgives i skemaform. Skema kan hentes på www.skat.dk - blanket nr. 05.028 med tilhørende vejledning E nr. 154.

Der skal skib for skib gives oplysning om

  • hvor stor en del af året skibet har været anvendt til formål, der er omfattet af tonnageskatteloven
  • skibets bruttotonnage og
  • hvor skibet har været registreret - i en stat, der er medlem af EU eller EØS eller uden for EU eller EØS - eventuelt både og, og i givet fald, i hvilken periode.

Oplysningerne skal sammen med tilsvarende oplysninger fra de andre rederier, der er omfattet af tonnageskatteloven, anvendes til SKATs vurdering af, om betingelsen i TSL § 6 a, stk. 2, er opfyldt.

Flagkravet i TSL § 6 a, stk. 1, anvendes ikke, hvis set under ét for alle rederier omfattet af tonnageskatteloven den procentdel af den ejede bruttotonnage - der anvendes til formål, som vil kunne omfattes af tonnageskatteloven, og som er registreret i en stat, der er medlem af EU eller EØS - ikke er faldet i gennemsnit i løbet af det forudgående indkomstår. Se TSL § 6 a, stk. 2.

For at SKAT kan vurdere, 

  • om betingelsen i TSL § 6 a, stk. 3, er opfyldt, eller
  • om betingelsen i TSL § 6 a, stk. 1, er opfyldt

skal der også gives oplysning på basis af de rå oplysninger om, hvor stor en del, i gennemsnit over indkomståret, af den af rederiet ejede bruttotonnage - der er anvendt til formål, som vil kunne omfattes af tonnageskatteloven - der har været registreret i en stat, der er medlem af EU eller EØS.

Rederiet skal desuden det første år, hvor reglerne i TSL § 6 a kan anvendes, vedlægge oplysning om den procentdel af den af rederiet ejede bruttotonnage - der anvendes til formål, som vil kunne omfattes af tonnageskatteloven - som på basisdatoen var registreret i en stat, der er medlem af EU eller EØS.

Bemærk

Basisdatoen er efter TSL § 6 a, stk. 1, 2. pkt., 12. januar 2005. Men rederier, der var omfattet af tonnageskatteloven 17. januar 2004, kan vælge i stedet at anvende denne dato som basisdato efter TSL § 6a, stk. 1, 3. pkt.

For rederier, der på et senere tidspunkt end 12. januar 2005 bliver omfattet af tonnageskatteloven, er basisdatoen det tidspunkt, hvor rederiet bliver omfattet af tonnageskatteordningen efter TSL § 6 a, stk. 1, 4. pkt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.