Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

C.E.3.2.2.2.2 SKATs frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden

Indhold

Dette afsnit beskriver, hvilke frister der gælder for SKAT til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden.

Afsnittet indeholder:

  • Dødsboer omfattet af reglen
  • Hovedregel
  • Udskydelse af SKATs frist til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • Undtagelse.

Se afsnit C.E.14 Definitioner og forklaringer om definition af mellemperioden.

Dødsboer omfattet af reglen

Reglen omfatter skiftede dødsboer, hvor skiftet sker i forbindelse med dødsfaldet, og hvor dødsboet er omfattet af reglerne for skattefritagne dødsboer.

Se afsnit C.E.3.1.5 Hvornår er et dødsbo skattefritaget? om, hvornår et dødsbo er skattefritaget.

Hovedregel

SKAT kan stille krav om afsluttende skatteansættelse for indkomsten i mellemperioden. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 1, 1. pkt.

Dødsboet skal have modtaget besked om SKATs krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden senest tre måneder efter, at SKAT har modtaget åbningsstatus (opgørelse over afdødes aktiver og passiver på dødsdagen). Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3 og afsnit C.E.1.3.2 Dødsboets pligt til at selvangive for dødsåret om dødsboets pligt til at selvangive for dødsåret.

Se også

Se afsnit

  • C.E.14 om definition af åbningsstatus
  • C.E.3.2.2.2.1 om dødsboets frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • C.E.3.2.2.3 om obligatorisk selvangivelse for mellemperioden
  • C.E.11.2 om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, der er brugt før dødsfaldet til at købe aktier eller anparter
  • C.E.3.2.3 om hvordan indkomst i mellemperioden skal opgøres
  • C.E.3.2.4 om skatteberegning for mellemperioden
  • C.E.3.2.5 om forskudt indkomstår
  • C.E.10.2.1 om dødsboer, der er skattefritaget, og skattefradrag for seniorer
  • C.E.3.2.7 om ophævelse af beskatningen i mellemperioden.

Udskydelse af SKATs frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden

SKATs frist for at kræve afsluttende skatteansættelse for mellemperioden kan i visse tilfælde være længere end tre måneder fra modtagelsen af åbningsstatus. Det gælder i følgende tilfælde:

  1. Fortsæt eller groft uagtsomt forhold.
  2. Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til SKAT.

Ad a) Forsæt eller groft uagtsomt forhold

Når der foreligger et forhold, som nævnt i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5 (forsæt eller groft uagtsomt forhold), gælder fristen for SKAT på tre måneder ikke. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3.

En ændring af en skatteansættelse i henhold til SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5 skal ske inden rimelig tid efter, at SKAT har fået kendskab til de korrekte faktiske forhold. Se. SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 2.

Fortsæt eller groft uagtsomt forhold drejer sig normalt om forhold i indkomstår forud for dødsåret. Disse forhold kan også få betydning for skatteansættelse for mellemperioden, og SKATs frist for at kræve afsluttende skatteansættelse for mellemperioden er derfor forlænget.

Se også

Se Processuelle regler på SKATs område afsnit A.A.8.2.3 om fortsæt eller groft uagtsomt forhold.

Ad b) Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til SKAT

Når

  • SKAT har bedt om oplysninger efter SKL (skattekontrolloven) § 6 C, stk. 1 og
  • dødsboet ikke overholder den frist, som SKAT har givet for at svare

forlænges fristen med to måneder fra den dag, hvor SKAT har modtaget oplysningerne. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3, 2. pkt.

De oplysninger, som SKAT har bedt om, kan dreje sig om oplysninger til

  • indkomstår forud for dødsåret
  • mellemperioden.

Se også

Se SKL (skattekontrolloven) § 6 C, stk. 1, der bestemmer, at bl.a. bobestyreren og privat skiftende arvinger efter anmodning skal give SKAT enhver oplysning af betydning for undersøgelsen af, om afdøde er eller kan blive skatteansat korrekt.

Bemærk

Når SKATs frist forlænges til to måneder efter oplysninger er modtaget, gælder fristen for at stille krav om

  • både afsluttende skatteansættelse for mellemperioden og
  • betaling af for lidt betalt skat for indkomstår forud for dødsåret.

Se DBSL (dødsboskatteloven) § 87, stk. 3 og afsnit C.E.1.4 SKATs sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer om sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer og SKATs krav om yderligere skat for tidligere indkomstår.

Undtagelse

SKAT kan ikke kræve afsluttende skatteansættelse vedrørende indkomst, som afdøde tidligere har valgt beskattet efter KSL (kildeskatteloven) §§ 48 E og 48 F. Skat vedrørende sådan indkomst bliver endelig ved den skattepligtiges død. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 4.

Se også

Se afsnit C.F.6 Forskerskatteordningen om den særlig skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere mv.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.