Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

C.G.2.4 Beskatningsgrundlag for særskilte SP-konti i penge- eller pensionsinstitutter, Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister og kapitalpensionsfonde (PAL § 5)

Indhold

Dette afsnit handler om beskatningsgrundlaget for særskilte SP-konti i penge- eller pensionsinstitutter, den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister og kapitalpensionsfonde.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Beskrivelse af ordninger i Den Særlige Pensionsopsparing
  • Beskrivelse af ordninger i Den supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister, bortset fra ordninger i ATP
  • Beskrivelse af ordninger i kapitalpensionsfonde.

Regel

For særskilte SP-konti i penge- eller pensionsinstitutter, jf. lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension , Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister bortset fra ordninger i ATP og kapitalpensionsfonde opgøres beskatningsgrundlag som forskellen mellem

  • værdien af indeståendet ved indkomstårets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb og
  • værdien af indeståendet ved indkomstårets begyndelse med tillæg af indbetalinger i årets løb.

Beskrivelse af ordninger i Den Særlige Pensionsopsparing

I 1998 blev Den Midlertidige Pensionsopsparing (DMP) indført. Herefter skulle lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende indbetale 1 procent af deres indkomst til pensionsopsparing. Det indbetalte beløb blev godskrevet den enkelte på en konto hos ATP og ville blive udbetalt - inklusive renter - når den pågældende fyldte 65 år.

Efterfølgende blev den Midlertidige Pensionsopsparing gjort permanent, dog med visse ændringer. Denne pensionsordning kom til at hedde Den Særlige Pensionsordning (SP).

DMP-ordningen blev sammenlagt med SP fra den 1. januar 2003, så indestående i DMP overføres til kontohavernes konto i SP.

Ved lov nr. 421 af 24. juni 2003 vedtog folketinget, at kontohaverne i SP-ordningen skal have ret til at flytte deres indestående inklusiv renter til en anden pensionsordning. SP-ordningen blev således individualiseret.

Ved lov nr. 387 af 25. maj 2009 fik kontohavere i Den særlige Pensionsopsparing mulighed for ekstraordinær udbetaling af midler opkrævet til Den Særlige Pensionsopsparing fra den 1. juni 2009 til den 31. december 2009.

Ved lov nr. 1263 af 16. december 2009 blev udbetalingsperioden efterfølgende udvidet til og med den 30. april 2010 på den måde, at alle resterende SP-kontohavere kunne vælge mellem enten at få indeståendet udbetalt eller flytte indeståendet til en ratepensionsordning eller en pensionsordning med løbende udbetalinger.

Beløb, som kontohaver ikke har anmodet om at få udbetalt, eller hvor det modtagende pensionsinstitut ikke har anmodet om flytning til en ratepensionsordning eller en pensionsordning med løbende udbetalinger inden den 1. maj 2010, blev automatisk udbetalt til den berettigede kontohaver.

Indeståender i SP, som det ikke var muligt at udbetale fx fordi ATP ikke kunne lokalisere kontohaverne, blev den 1. oktober 2010 overført til Arbejdsmarkedets Tillægspension til forvaltning.  De berettigede kan inden for 5 år fra den 1. maj 2010 få udbetalt deres tilgodehavende mod dokumentation herfor.

Beskatningsgrundlaget for særskilte SP-konti i penge- eller pensionsinstitutter opgøres efter pensionsafkastbeskatningslovens § 5. Alle de pågældende konti er ophørt i forbindelse med afviklingen af Den Særlige Pensionsopsparing. Bestemmelsen er derfor udgået af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 5 med virkning fra indkomståret 2012, jf. § 3, nr. 3 i lov nr. 599 af 14. juni 2011.

Beskrivelse af ordninger i Den supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister bortset fra ordninger i ATP

Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister (SUPP) er en ren opsparingsordning uden forsikringselement. SUPP-midler i ATP administreres sammen med midlerne i SP.

Førtidspensionister, der ønsker at indbetale bidrag til SUPP kan vælge at indbetale til et andet pensionsinstitut end ATP. SUPP-konti i ATP kan ikke flyttes til andre institutter, ligesom SUPPP-konti hos andre pensionsinstitutter ikke kan flyttes til ATP.

SUPP-midler i ATP 

SUPP-midler, der er forvaltet af ATP overføres til ATP-ordningen ved kontohaverens 65. år og konverteres til en livsvarig ATP-pension, der beskattes efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 6. Fra og med indkomståret 2013 bliver SUPP-midler, der forvaltes af ATP, ikke længere individbeskattet efter reglerne i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1. Fra og med indkomståret institutbeskattes SUPP-midler i ATP derimod sammen med ATP´s øvrige midler efter PAL § 6. Se § 16 i lov nr. 1380 af 25. december 2012.

SUPP-midler i andre pensionsinstitutter end ATP 

Den pensionsberettigede beskattes af tilvæksten på SUPP-konti i andre pensionsinstitutter end ATP efter PAL § 5.

Beskrivelse af ordninger i kapitalpensionsfonde i Danmark

Kapitalpensionsfonde er selvejende institutioner, der forvalter opsparing i pensionsøjemed efter aftale mellem en arbejdstager og dennes arbejdsgiver. Alle indbetalinger i fonden foretages af arbejdsgiveren.    

I fonden foretages en fælles forvaltning af alle medlemmernes midler.    

Kapitalpensionsfonden skal føre en konto for hvert medlem over medlemmets andel af fondens midler. Alle indbetalinger skal tilskrives denne konto, og ved årets udgang skal kontoen tilskrives en forholdsmæssig andel af fondens overskud. Ordningen er hermed en ren opsparingsordning uden forsikringsmæssigt element.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.