Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

E.B.4.2.2.6 Øvrige betingelser for afgiftsnedsættelse ved tinglysning af nye pantebreve

Indhold

Dette afsnit handler om, hvilke betingelser der i øvrigt skal være opfyldt for afgiftsnedsættelse efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2,  og § 5a, udover de betingelser, som er beskrevet i afsnit E.B.4.2.2.1 Lånetyper der er omfattet af afgiftsbegunstigelsen i TAL § 5, stk. 2, og § 5a - E.B.4.2.2.5 Betingelser for afgiftsnedsættelse ved oprettelse af flere nye pantebreve ved udstykning.

Afsnittet indeholder:

  • Samtidighed
  • 1-årsfrist til aflysning
  • Erklæringer.

Samtidighed

Både TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, og § 5a, indeholder et krav om samtidighed i forbindelse med tinglysningen af ét eller flere nye pantebreve. Kravet går ud på, at det pantebrev, hvorfra der skal overføres afgiftsfritagelsesgrundlag, ikke må være aflyst, før det nye pantebrev (som skal afgiftsnedsættes) er anmeldt til tinglysning. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, 6. pkt.,  og § 5a, stk. 3, nr. 2.

Bemærk

Det er ikke en betingelse, at det nye pantebrev er tinglyst, før det "gamle" pantebrev aflyses/nedlyses. Det nye pantebrev skal blot være anmeldt før aflysningen af det "gamle" pantebrev.

Der er ikke hjemmel til at se bort fra kravet om samtidighed. Der kan derfor ikke ske overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra et pantebrev, der er aflyst/nedlyst blot få øjeblikke før nyt pantebrev anmeldes til tinglysning.

1-årsfrist til aflysning/nedlysning

 Det er en betingelse for at anvende afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2,  og § 5a, stk. 1, at "det tidligere pant er aflyst senest et år efter anmeldelsen til tinglysning af det nye pant." Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, 6. pkt.  og § 5a, stk. 3, nr. 4.

Det betyder, at det "gamle" pantebrev skal aflyses/nedlyses med et beløb, der svarer til det afgiftsfritagelses-grundlag, der er overført til det eller de nye pantebreve, og at aflysningen/nedlysningen skal ske senest et år efter det nye pantebrev er anmeldt til tinglysning.

Der skal også afgives følgende erklæring ved tinglysningen af det/de nye pantebreve:

"Tinglysning af dette pantebrev sker på vilkår om aflysning indenfor et år af det/de angivne pantebrev(e)".

Eksempel

Dette eksempel viser hvorledes afgiftsfritagelsesgrundlaget opstår og anvendes.

Hansen ejer en ejendom, hvori der i august 2007 tinglystes et pantebrev på 4.000.000 kr. til Realkreditforeningen. Hansen har afdraget lånet med 500.000 kr., så restgælden nu er 3.500.000 kr.

Til brug for en renovering af huset ønsker Hansen at optage et nyt lån i Realkreditforeningen på 750.000 kr.

Ved tinglysningen af det nye lån kan Hansen anvende afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5a, stk. 1, og overføre et afgiftsfritagelsesgrundlag på 500.000 kr. fra det "gamle" lån til modregning i hovedstolen på det nye lån. Dette er muligt, fordi der er tale om

  • overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag mellem realkreditlån
  • det "gamle" lån er tinglyst efter 1. juli 2007, og hovedstolsprincippet i § 5a, stk. 1, kan derfor anvendes 
  • det "gamle" lån kan aflyses for så vidt angår 500.000 kr., så ny hovedstol svarer til aktuel restgæld på 3.500.000 kr.

Herefter er det en yderligere betingelse, at aflysningen/nedlysningen på de 500.000 kr. vedrørende det "gamle" pantebrev foretages senest et år efter anmeldelsen af det nye lån på 750.000 kr. til tinglysning.

Afgiften beregnes på dette grundlag af et beløb på 250.000 kr.

Erklæringer

I forbindelse med overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag skal der afgives en række erklæringer. Se TALbek, kap. 4, om kravet om afgivelse af erklæring og erklæringernes indhold.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.