Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.10.2.1.3 Rabatter

Transaktionsværdien er lig med varens nettopris, det vil sige, den pris, der faktisk er betalt forud for fortoldningstidspunktet, eller som skal betales på et senere tidspunkt. Er der på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen indrømmet en rabat, kan denne således påvirke den pris, der er betalt eller skal betales.

Dette indebærer, at en rabat eller en anden prisnedsættelse kan fratrækkes prisen ved fastsættelse af toldværdien, således at den reelle nettopris fremkommer.

Det er en betingelse, at størrelsen og anvendelsen af rabatten fremgår af salgskontrakten på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen. Importøren skal således have et lovligt krav på rabatten på fortoldningstidspunktet, og rabatten skal vedrøre de varer, der angives/indfortoldes. En rabat, der vedrører en tidligere handel, kan således ikke anvendes på en senere handel.

Der skal ligeledes tages hensyn til rabatter, der ydes i forbindelse med tidlig betaling. Dette gælder også for varer, som endnu ikke er betalt på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen.

Et nedslag, der først ydes efter værdiansættelsestidspunktet (f.eks. ved årets udgang), dvs. når der ikke foreligger et krav fra begyndelsen, kan dog ikke tages i betragtning. Tilsvarende, kan der ikke tages hensyn til rabatter, som er en konsekvens af ændringer i kontrakten, men som er foretaget efter antagelsen af toldangivelsen.

Se GF artikel 130

Der findes forskellige former for rabatter. Der skelnes generelt mellem rabatter, der ydes på baggrund af betaling eller købt mængde.

Kontantrabatter

Kontantrabatter er fradragsberettigede, når de opnås som følge af betaling inden for den frist, som sælgeren har fastsat.

Se GF artikel 130, stk. 2.

Hvis varepartiet er betalt forud for fortoldningstidspunktet, skal den faktisk opnåede rabat fratrækkes. Hvis betaling ikke er sket på fortoldningstidspunktet, skal den rabat fratrækkes, som køberen ville kunne opnå, hvis betalingen fandt sted på fortoldningstidspunktet. Det skal dog kunne dokumenteres, at der er tilbudt en rabat, der faktisk er opnået eller er opnåelig.

Eksempel

Fakturadato: 01.02.2016

Betalingsvilkår:

Inden 15.02.2016: 4 pct. rabat

Inden 01.03.2016: 2 pct. rabat

Herefter ingen rabat.

Fortoldningsdato: 20.02.2016

Følgende rabat kan fratrækkes:

Er varerne betalt inden 15.02.2016: 4 pct.

Er varerne betalt mellem den 15.02.2016 og 20.02.2016: 2 pct.

Er varerne ikke betalt på fortoldningsdagen: 2 pct. fordi rabatten ville være opnåelig på fortoldningstidspunktet.

Mængderabatter

Mængderabatter kan fradrages i det omfang, de er opnåelige på fortoldningstidspunktet og de vedrører det vareparti, der skal fortoldes.

Rabat, der ydes for tidligere leverede varer eller efterfølgende reguleres, kan ikke fratrækkes, da denne rabat ikke forelå ved fortoldningstidspunktet. Bonus for de varer der er leveret i perioden, kan således kun anerkendes for så vidt angår den del, som vedrører det vareparti, der fortoldes.

Se GF artikel 130, stk. 3.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.