Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.14.2.5 Midlertidig opbevaring

Fremgangsmåden i forbindelse med varer under midlertidig opbevaring vil indtil ibrugtagning af en harmoniseret it-understøttelse af angivelsen til midlertidig opbevaring i al væsentlighed være den samme som hidtil. Se art. 2, stk. 4 i DF i kombination med bilag 1 til DFO.

For en nærmere beskrivelse heraf henvises derfor til det gamle afsnit om Fortoldning. Se afsnit F.A.33 GL FA 9 Fortoldning.

Varer fra lande uden for EU vil dog fremover kunne være under midlertidig opbevaring i højst 90 dage. Se art 149 i EUTK.

Anvendelse af midlertidig opbevaring vil også fremover kræve bevilling.

Eksisterende bevillinger, der er gyldige pr. 1. maj 2016 vil fortsat kunne anvendes indtil deres udløb - dog senest til 1. maj 2019. Se art. 251, stk. 1, litra a) i DF.

Bevillinger, der er givet uden en begrænset gyldighedsperiode, skal tages op til fornyet vurdering inden 1. maj 2019. Se art. 251, stk.1, litra b) i DF i kombination med art. 345, stk. 1 i GF. Sådanne bevillinger kan fortsat anvendes indtil revurderingen.

Bevillinger til drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring, der udstedes fra 1. maj 2016 forudsætter, at følgende betingelser er opfyldt:

  • Ansøgeren skal være etableret inden for EU
  • Ansøgeren yder den nødvendige sikkerhed for, at transaktionerne forløber korrekt. Har ansøgeren AEO-bevilling til at benytte forenklede toldbestemmelser, anses ansøgeren for at opfylde dette krav, hvis der er taget hensyn til drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring i AEO-bevillingen.
  • Ansøgeren skal stille sikkerhed.
  • Bevilling gives kun, hvis toldmyndighederne kan foretage toldtilsyn uden, at dette forudsætter uforholdsmæssig administration set i forhold til det økonomiske behov for bevillingen.
  • Der skal føres regnskab, som skal indeholde følgende:
    • Henvisning til angivelser til midlertidig opbevaring samt afslutning af disse.
    • Dato og elementer til identifikation af alle dokumenter angående varer under midlertidig opbevaring.
    • Elementer til identifikation af varerne i form af kollienes numre, antal og art, varemængde, sædvanlig handelsbetegnelse eller teknisk betegnelse for varerne, og hvis relevant identifikationsmærker for containere.
    • Placering af varer og oplysning om flytning af disse.
    • Oplysning om varernes toldmæssige status.
    • Oplysning om behandlinger til varernes bevarelse i uændret stand.
    • Hvis varer under midlertidig opbevaring flyttes mellem lagerfaciliteter i forskellige EU-lande, skal regnskabet indeholde oplysning om ankomst til bestemmelsesstedet.
    • Hvis regnskabet ikke er en del af hovedbogholderiet for told, skal der henvises til dette.
      Hvis varerne ikke flyttes mellem forskellige lagerfaciliteter, kan der fritages for krav om nogle af regnskabsoplysningerne, hvis dette ikke er til skade for toldtilsyn med og toldkontrol af varerne.
      En virksomhed med AEO-bevilling til at anvende forenklede toldbestemmelser anses for at opfylde regnskabsbetingelserne, hvis virksomhedens regnskaber er passende for midlertidig opbevaring.
  • En lagerfacilitet til midlertidig opbevaring må ikke anvendes til detailsalg.
  • Hvis varerne udgør en fare eller vil kunne påvirke andre varer, kræves særlige faciliteter.
  • En lagerfacilitet til midlertidig opbevaring kan alene drives af bevillingshaveren.

Se art. 148, stk. 1 - 4 i EUTK og art. 116 og 117 i DF.

Hvis det ikke øger risikoen for svig kan toldmyndighederne give bevillingshaveren tilladelse til at flytte varer under midlertidig opbevaring mellem forskellige lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring i følgende tilfælde:

  • Flytningen sker på en toldmyndigheds ansvar.
  • Flytning er alene omfattet af en enkelt tilladelse udstedt til en virksomhed med AEO-bevilling til at anvende forenklede toldbestemmelser.
  • Flytning af varer under midlertidig opbevaring sker mellem forskellige lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring, der er dækket af forskellige bevillinger til drift af disse, hvis samtlige indehaverne af bevillingerne er virksomheder med AEO-bevilling til at anvende forenklede toldbestemmelser.

Se art. 148, stk. 5 i EUTK og art. 118 i DF.

Hvis der er økonomisk behov derfor, og toldtilsynet ikke berøres negativt, kan toldmyndighederne tillade, at der oplagres EU-varer i en lagerfacilitet til midlertidig opbevaring. Sådanne varer anses ikke for at være under midlertidig opbevaring. Se art. 148, stk. 6 i EUTK

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.