Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.20.7.8.3 Procedurebeskrivelse

Jernbaneselskaberne sørger for, at jernbanetransporter, der gennemføres som EU-forsendelser, mærkes med specielle klæbesedler på CIM-fragtbrev samt på containere, banevogn samt det eller de pågældende kolli, jf. bilag 10 i DFO.

Ved ændring af en fragtkontrakt, der medfører

  • at en forsendelse, der skulle afsluttes uden for EU, i stedet afsluttes inden for EU
  • at en forsendelse, der skulle afsluttes inden for EU, i stedet afsluttes uden for EU

kan jernbaneselskabet kun opfylde den ændrede fragtkontrakt, hvis afgangstoldstedet godkender dette. I alle andre tilfælde kan jernbaneselskabet opfylde den ændrede fragtkontrakt, men afgangstoldstedet skal omgående underrettes om ændringen.

CIM-fragtbrevet skal forelægges for afgangstoldstedet, når en transport, der foregår under EU-forsendelsesordningen, påbegyndes og afsluttes i EU/EFTA.

Afgangstoldstedet påtegner CIM-fragtbrevets blad 1, 2 og 3:

  • T-1, hvis varerne forsendes under EU's eksterne forsendelsesprocedure
  • T-2, hvis varerne forsendes under EU's interne forsendelsesprocedure
  • T-2F, hvis varerne forsendes under EU's interne forsendelsesprocedure, jf. artikel 33 i DFO.

T-2/T-2F påtegningerne bekræftes med afgangstoldstedets stempel, hvorefter samtlige CIM-fragtbrevets blade udleveres til jernbaneselskabet, der er ansvarlige for proceduren for forsendelsen.

Varer, der forsendes under intern forsendelsesprocedure fra et sted til et andet sted i EU, gennem et eller flere EFTA-lande, forsendes uden at fremlægge CIM-fragtbrevet for afgangsstedet og uden anvendelse af klæbesedler. Dette gælder dog ikke for varer, hvis udførsel fra EU er undergivet restriktioner eller er betinget af afgiftsbetaling.

Nærmeste toldsted for bestemmelsesstationen bliver bestemmelsestoldstedet.

Hvis varerne ved en mellemstation i EU overgår til fri omsætning eller en anden toldprocedure, bliver det tilhørende toldsted bestemmelsestoldsted og påtegner CIM-fragtbrevets blad 2 og 3 samt en yderligere kopi af blad 3:

  • "Toldbehandlet"

Blad 2 og 3 udleveres derefter til jernbaneselskabet. Bestemmelsestoldstedet beholder den yderligere kopi af blad 3.

Hvis varer forsendes med jernbane fra et sted til et andet sted i EU gennem et eller flere EFTA-lande, er der ingen formaliteter at iagttage på bestemmelsestoldstedet.

Hvis T-2/T-2F-varer forsendes med jernbane fra et sted i EU til et andet sted i EU, gennem et ikke EU-land, der ikke er et EFTA-land, anvendes proceduren for intern forsendelse.

Hvis en forsendelse påbegyndes inden for EU/EFTA og skal afsluttes uden for dette område, bliver bestemmelsestoldstedet det toldsted, i hvis område den grænsestation er beliggende, hvor varerne forlader området.

Påbegyndes og afsluttes en transport med jernbane uden for EU, er der ingen formaliteter at iagttage i EU. Varerne betragtes som T-1-varer, medmindre varernes status som T-2-varer er dokumenteret.

Hvis der i fragtbrevet er anført mere end en jernbanevogn eller container, kan der anvendes ladelister i den form, der er vist i bilag 11 i DFO.

Hvis der benyttes ladelister, skal antallet af lister påføres CIM-fragtbrevet. Ladelisten skal påføres nummeret på den banevogn, som CIM-fragtbrevet vedrører. Hvis forsendelser, der påbegyndes i EU, omfatter både T-1- og T-2-varer, skal der udfærdiges særskilte ladelister.

Bestemmelserne om forenkling af jernbanetransport udelukker ikke, at jernbaneselskabet benytter den almindelige forsendelsesprocedure. Når EU-forsendelsesproceduren finder anvendelse, er artikel 25 og artikel 29-45 ikke til hinder for at anvende proceduren i artikel 188-190 i DF og artikel 291-312 samt bilag 72-04, pkt. 19 i GF. Formaliterne og regnskabsbestemmelserne samt kontrolprocedurer, er de samme.

Forsendelser med følgende varer skal altid frembydes for toldmyndighederne:

  • Varer, der forsendes efter EU's forsendelsesordning i tilfælde, hvor der ikke anvendes den forenklede jernbaneprocedure
  • Varer, der udføres mod fremlæggelse af TIR- eller ATA carnet
  • Spiritus, ethanol og vin med mere end 18 rumfangsprocent alkohol samt tobaksvarer, der udføres i uberigtiget stand eller mod godtgørelse af eller fritagelse for told og afgifter
  • Varer, der udføres til reparation eller anden behandling i tredjeland med henblik på efterfølgende genindførsel i uforandret stand mod toldlempelse
  • Varer, der udføres mod godtgørelse af eller fritagelse for told, moms og punktafgifter, medmindre de regionale toldmyndigheder har fritaget virksomheden for at frembyde varerne
  • Varer, for hvilke der kræves udbetalt eksportrestitution
  • Varer, for hvilke der er fastsat bestemmelser om opkrævning af eksportafgifVarer, der er licenspligtige eller underkastet andre restriktioner
  • Varer, for hvilke der opkræves eller udbetales udligningsbeløb
  • Varer, der er registreret til midlertidig oplag.

EU-varer og fortoldede varer kan uden frembydelse for toldmyndighederne, indleveres til jernbanen, medmindre de er omfattet af ovennævnte bestemmelser. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.