Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.31.20 VAB S, Varer med dobbelt anvendelse (dual-use) og kemikalier omfattet af C-våbenkonventionen

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Generelt
  • Ressortmyndighed
  • Eksport af varer med dobbelt anvendelse
  • Ingen undtagelse
  • Særordning.

Formål og lovgrundlag

Formålet

Eksportkontrol er et internationalt samarbejde med det formål at opretholde fred og sikkerhed. Eksportkontrollen har tilpasset sig den sikkerhedspolitiske situation og har primært som mål at hindre spredning af masseødelæggelsesvåben. Den aktuelle situation med omfattende sanktioner over for Iran og Syrien har givet eksportkontrol yderligere aktualitet.

Varer med dobbelt anvendelse (dual-use) omfatter visse varer og teknologier, som ud over den civile anvendelse, også kan anvendes til masseødelæggelsesvåben eller andre militære formål, herunder til fremstilling af krigsmateriel mv.

Formålet med bestemmelserne er at forhindre, at særligt sensitive varer sælges til bestemte slutbrugere og regioner i verden, hvor der er særlig risiko for at anvendelsen vil indebære fare for den internationale fred og sikkerhed.

Lovgrundlaget

For området er der en række EU-forordninger og nationale bestemmelser, som gælder.

EU Regulering

  • Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 af 5. maj 2009, med senere ændringer
  • Rådets forordning (EF) nr. 329/2007 af 27. marts 2007 om restriktive foranstaltninger overfor Den Demokratiske Folkerepublik Korea (Nordkorea), som ændret ved Rådets forordning (EU) nr. 1283/2009 af 22. december 2009 og Rådets forordning (EU) nr. 567/2010 af 29. juni 2010
  • Rådets forordning (EU) nr. 267/2012 af 23. marts 2012 om restriktive foranstaltninger overfor Iran
  • Rådets forordning (EU) nr. 36/2012 om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i Syrien med senere ændringer.
  • Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1382/2014 af 22. oktober 2014 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 4281/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse.

Nationale bestemmelser

  • Lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011 om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser med tredjelande m.v.
  • Bekendtgørelse nr. 475 af 14. juni 2005 om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse ("dual-use) og kontrol med ydelse af teknisk bistand
  • Bekendtgørelse nr. 1022 af 4. november 2011 om erklæringsafgivelse, kontrol, inspektioner mv. i medfør af de Forenede Nationers konvention om forbud mod kemiske våben.

Generelt

Visse kemikalier vil kunne anvendes til kemiske våben og er som følge heraf omfattet af C-våbenkonventionen (Konventionen om forbud med kemiske våben). Visse kemikalier er så farlige, at de ifølge konventionen er forbudte at overføre til stater, der ikke har tiltrådt konventionen. Kemikalier omfattet af C-våbenkonventionen betragtes som dual-use produkter og er dermed omfattet af krav om eksporttilladelse, jf. nedenfor.

Eksportkontrol er vigtig for erhvervslivet. Danske virksomheders omdømme og årtiers eksportindsats kan lide stor skade, hvis blot en enkelt virksomhed medvirker til eksport, der kan være til fare for international fred og sikkerhed.

For yderligere information om eksportkontrol henvises til Erhvervsstyrelsens hjemmeside herom.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Erhvervsstyrelsen.

Eksport af varer med dobbelt anvendelse

Eksportkontrol med dual-use produkter og teknologier administreres af Erhvervsstyrelsen. Eksportører skal søge Erhvervsstyrelsen om udførselstilladelse, hvis de produkter og teknologier, der ønskes eksporteret, er opført på kontrollisten eller kan anvendes til fremstilling af masseødelæggelsesvåben. Kontrollisten fremgår af bilag I til Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1382/2014 af 22. oktober 2014.

SKAT nægter tilladelse til eksport af varer, hvis der konstateres manglende tilladelse fra Erhvervsstyrelsen.

Ingen undtagelse

Der skal altid foreligge en individuel, generel eller global udførselstilladelse ved eksport af dual-use produkter. Der er således ingen undtagelser. Nogle dual-use produkter kræver også tilladelse ved overførsel mellem lande i EU's indre marked, jf. bilag IV til Rådsforordning nr. 428/2009 (se lovgrundlag nedenfor).

Særordning

En række lande er underlagt sanktioner, som betyder, at der er særlige restriktioner på samhandlen. Det gælder fx Iran, Syrien og Nordkorea, som er underlagt en række sanktioner relateret til bl.a. dual-use produkter samt andre produkter og restriktioner på samhandlen uanset produkterne. Se nærmere herom på www.eksportkontrol.dk. På Udenrigsministeriets hjemmeside findes en liste over lande, som i øjeblikket er underlagt sanktioner.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.