Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-1
<< >>

G.A.3.3.4.6 Inddragelse af registrering efter punktafgiftslovene

Indhold

Afsnittet handler om SKATs mulighed for at inddrage en virksomheds registrering efter punktafgiftslovene.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Udvidet mulighed for at inddrage registreringen.

Regel

Der er i de forskellige punktafgiftslove en bestemmelse om, at SKAT kan tage registreringen fra virksomheder, der undlader at stille sikkerhed, som SKAT har pålagt efter OPKL § 11, stk. 1.

Der er også mulighed for at inddrage registreringen efter OPKL § 11, stk. 9, 1. pkt.

Hjemmelen findes i følgende lovbestemmelser:

  • Affalds- og råstofafgiftslovens § 20
  • Batteriafgiftslovens § 15
  • Bekæmpelsesmiddelafgiftslovens § 21
  • CFC-afgiftslovens § 12
  • Chokoladeafgiftslovens § 17
  • Emballageafgiftslovens § 13
  • Forbrugsafgiftslovens § 20
  • Gasafgiftslovens § 17
  • Konsumisafgiftslovens § 3
  • Kulafgiftslovens § 15
  • Kvælstofafgiftslovens § 16
  • Mineralolieafgiftslovens § 19
  • Mineralvandsafgiftslovens § 16
  • Opløsningsmiddelafgiftsloven § 14
  • Pvc-afgiftslovens § 14
  • Registreringsafgiftslovens § 16, stk. 3
  • Spiritusafgiftsloven § 22
  • Svovlafgiftslovens § 14
  • Tobaksafgiftslovens § 16
  • Vækstfremmerafgiftslovens § 13
  • Øl- og vinafgiftslovens § 19.

Der findes en tilsvarende hjemmel for tinglysningsafgift. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 17, stk. 3. Tinglysningsafgift er ikke en punktafgift.

SKAT skal genregistrere virksomheden, når den har efterkommet det fremsatte krav.

I de samme love er der strafbestemmelser for at fortsætte den registreringspligtige virksomhed, efter registreringen er inddraget.

Udvidet mulighed for at inddrage registreringen

Der er udvidet mulighed for at inddrage registreringen efter nogle få punktafgiftslove:

  • SKAT kan inddrage registreringen, hvis en virksomhed ikke betaler forfaldne told- og afgiftsbeløb senest 14 dage efter, at betalingsfristen er udløbet. Se SPRITAL § 23, stk. 2.
  • SKAT kan inddrage registreringen, hvis en virksomhed ikke stiller fuld sikkerhed for afgiftsrestancen, når SKAT har krævet det efter SPRITAL § 23, stk. 1. Se SPRITAL § 23, stk. 3.
  • SKAT kan inddrage registreringen indtil virksomheden har betalt forfalden registreringsafgift. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 18, stk. 2.

Inddragelse af registrering efter registreringsafgiftsloven

I praksis indebærer inddragelse af registrering efter registreringsafgiftsloven, at SKAT henter virksomhedens tolddataplade og registreringsbevis. Det betyder, at virksomheden ikke kan få indregistreret køretøjer hos SKAT, medmindre registreringsafgiften er betalt.

Når de forfaldne afgifter er betalt, kan virksomheden genregistreres, og tolddataplade og registreringsbevis genudleveres.

Herudover kan en virksomhed få inddraget sin registrering, hvis virksomheden undlader at stille fuld sikkerhed for afgiftsgælden, når SKAT har krævet det. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 18, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.