A.B.1.2.1.7 Regnskab og bogføring for grundlaget for de indberettede oplysninger
Indhold
Dette afsnit handler om, at den indberetningspligtige skal foretage bogføring og regnskab for grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes.
Afsnittet indeholder
- Den indberetningspligtiges bogføring og regnskab for grundlaget for de indberettede oplysninger
- Skatteforvaltningens adgang til at foretage kontrol af den indberetningspligtiges bogføring og regnskab.
Den indberetningspligtiges bogføring og regnskab for grundlaget for de indberettede opysninger
- Den, der som led i sin virksomhed skal indberette oplysninger om indkomster, fradrag, formue og ansættelsesforhold mv. efter skattekontrolloven,
- skal opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes, efter reglerne i bogføringsloven om opbevaring af regnskabsmateriale mv.
- Hvis den indberetningspligtige i øvrigt er bogføringspligtig, og
- indgår de oplysninger, der skal indberettes, i den bogføringspligtiges regnskab,
- skal regnskabet tilrettelægges således, at de indberettede oplysninger kan afstemmes med regnskabsføringen.
Se SKL (skattekontrolloven) § 6 A, stk. 1.
Se også
Se også om opbevaring af bogførings- og regnskabsmateriale efter bogføringsloven i bogføringslovens § 10 og § 14 samt afsnit A.B.3.1.3 Opbevaring af bogførings- og regnskabsmateriale.
Skatteforvaltningens adgang til at foretage kontrol af den indberetningspligtiges bogføring og regnskab
Den indberetningspligtige skal efter Skatteforvaltningens anmodning sende det materiale, der udgør grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes, til Skatteforvaltningen.
Hvis Skatteforvaltningen efter et skøn finder det nødvendigt, har Skatteforvaltningen
- til enhver tid,
- mod behørig legitimation
- uden retskendelse
adgang til hos den indberetningspligtige på stedet at gennemgå den indberetningspligtiges bogførings- og regnskabsmateriale.
"På stedet" er fx den indberetningspligtiges forretningslokaler eller arbejdspladsen for et byggeri, hvor den indberetningspligtiges virksomhed udfører arbejde.
Den indberetningspligtige og de ansatte i den indberetningspligtiges virksomhed skal give Skatteforvaltningen den fornødne vejledning og hjælp ved gennemførelsen af kontrollen.
Hvis indberetningspligtige har registreret oplysningerne om bogføring og regnskab elektronisk, har Skatteforvaltningen adgang til de registrede oplysninger i elektronisk form til de således registrerede oplysninger frem for i papirform. Ved gennemgangen kan Skatteforvaltningen sikre sig de oplysninger, som fremgår af materialet.
Se SKL (skattekontrolloven) § 6 A, stk. 2.
Se også
Se også om politiets bistand til Skatteforvaltningen til at gennemføre kontrol af den indberetningspligtiges bogførings- og regnskabsmateriale på stedet for den indberetningspligtige i SKL § 6 A, stk. 3, og afsnit A.C.2.1.1.2 Regnskabsmateriale mv. og gennemførelse af kontrol på stedet om Regnskabsmateriale mv. og kontrol på stedet.
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



