A.B.4.3.2.3 Opgørelse af den endelige lønsumsafgift LAL § 6 b, stk. 4
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår virksomheder, som skal opgøre lønsumsafgiftsgrundlaget på grundlag af lønsummen +/- over-/underskud, skal opgøre den endelige lønsumsafgift.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Regulering af lønsumsafgiftsgrundlag.
Regel
Ved den endelige opgørelse skal virksomheden medregne både lønsummen og over-/underskud til lønsumsafgiftsgrundlaget. Den lønsumsafgift, som virksomheden har angivet a conto (de foreløbige kvartalsangivelser) for det aktuelle indkomstår, skal trækkes fra i den endelige lønsumsafgift.
Hvis virksomheden anvender flere metoder til beregning af lønsumsafgiften for flere dele af virksomheden, skal der til lønsumsafgiftsgrundlaget kun medregnes den del af lønsummen, og over-/underskud, som vedrører de aktiviteter, der er omfattet af LAL (lønsumsafgiftsloven) § 4, stk. 1 (metode 4).
Hvis virksomheden har et indkomstår, der ikke følger kalenderåret, men dog indeholder hele kvartaler, er det a conto angivelserne for disse 4 kvartaler, der skal fratrækkes ved den endelige opgørelse for indkomståret.
Hvis virksomhedens indkomstår skærer midt i en måned, følger det analogt af lønsumsafgiftsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, at lønnen skal henføres til den halvdel, hvor lønnen for den pågældende måned udgiftsføres. Se afsnit D.B.4.7.4.3 Udøvelse af skøn.
Ved opgørelsen af den endelige lønsumsafgift skal der i årsangivelsen anvendes den lønsumsafgiftssats, der var gældende ved indkomstårets begyndelse.
Eksempel, hvor en virksomhed har indkomstår fra 1. juli 2011 - 30. juni 2012
For indkomståret 2011/12 anses a conto angivelserne for 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. og 2. kvartal 2012 for at høre til dette indkomstår. Det er dermed indbetalingerne for disse kvartaler, der skal fratrækkes ved indbetaling af den endelige lønsumsafgift.
Eksempel, hvor en virksomhed har indkomstår fra 1. juni 2011 - 31. maj 2012
|
Virksomheden kvartalsangiver: |
|
|
1/4 2011 - 30/6 2011 |
2. kvartal |
|
1/7 2011 - 30/9 2011 |
3. kvartal |
|
1/10 2011 - 31/12 2011 |
4. kvartal |
|
1/1 2012 - 31/3 2012 |
1. kvartal |
|
1/4 2012 - 30/6 2012 |
2. kvartal |
På grund af det forskudte regnskabsår skal kun lønnen i den sidste måned i 2. kvartal 2011 medtages. Tilsvarende skal lønnen kun medtages med 2 måneder som a conto angivet i 2. kvartal 2012.
Hvis der fx er angivet 40.000 kr. i 2. kvartal 2012, og beløbet fordeles med 10.000 kr. for april, 17.000 for maj og 23.000 for juni måned, anses de 27.000 kr. (10.000 +17.000 kr.) for at være a conto angivet i indkomståret 2011/2012. Tilsvarende vil de sidste 23.000 kr. skulle medregnes som a conto angivet for det efterfølgende indkomstår, dvs. 2012/2013.
Hvis det er første gang, der skal indsendes en årsangivelse, skal den første periode kun gå fra det tidspunkt, hvor virksomheden påbegyndte de lønsumsafgiftspligtige aktiviteter og til det tidspunkt, hvor indkomståret udløber.
Regulering af lønsumsafgiftsgrundlag
For virksomheder, hvor der efter indgivelse af endelig lønsumsangivelse sker ændringer i virksomhedens opgørelse af overskud eller underskud, fx i forbindelse med den skattemæssige ligning, skal den indbetalte lønsumsafgift reguleres i overensstemmelse hermed. Se lønsumsafgiftsbekendtgørelsens § 6.
Se også
- Om konsekvenser, hvis lønsumsafgift ikke angives eller betales inden for de fastsatte frister:
- OPKL § 4, stk. 1-2, OPKL § 7 og afsnit A.B.4.6 Forsinket eller manglende angivelse, indberetning og betaling af skatter og afgifter.
- Om tilbagebetaling af lønsumsafgift og om renter ved tilbagebetaling af lønsumsafgift:
- OPKL § 12 samt afsnit A.B.4.7.1 Tilbagebetaling efter OPKL § 12 og A.B.4.7.2 Tilbagebetaling uden for OPKL § 12.
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



