A.B.4.5.2 Skattekontoens saldo
Indhold
Dette afsnit handler om opgørelsen af saldoen på skattekontoen.
Afsnittet indeholder:
-
Modregning
-
Debet-/kreditsaldo
-
Registrering af ind- og udbetalinger
-
FIFO-princippet
Modregning
Ind- og udbetalinger af skatter og afgifter, som omfattes af skattekontoen, modregnes automatisk efter et saldoprincip. Se OPKL § 16 a, stk. 1.
Modregningen sker efter de almindelige regler for modregning. Se bemærkningerne til lovforslag nr. 205 af 29. marts 2006. Reglerne for modregning er beskrevet i afsnit G.A.3.1.4.3.2 og G.A.3.1.4.3.3.
Virksomheden får besked om modregningen og klagevejledning via skattekontoen. Der sendes ikke papirbaserede modregningserklæringer. Se OPKL § 16 a, stk. 1, og bemærkningerne til lovforslag nr. 205 af 29. marts 2006.
Debet-/kreditsaldo
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens skattekonto overstiger den samlede sum af registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden, udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder Skatteforvaltningen. Se OPKL § 16 a, stk. 2.
Er den samlede sum af registrerede og forfaldne krav på indbetalinger fra virksomheden mindre end de registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede tilgodehavende fra Skatteforvaltningen. Se OPKL § 16 a, stk. 2.
Registrering af ind- og udbetalinger
Krav på ind- og udbetalinger registreres på skattekontoen fra det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf, eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres. Se OPKL § 16 a, stk. 3.
Skemaet nedenfor viser, hvornår ind- og udbetalinger påvirker skattekontoen.
|
Ind-/udbetaling |
Debiteres/Krediteres |
Påvirker skattekoten |
Hjemmel |
|
Krav på indbetalinger fra virksomheder |
Debiteres |
Fra den seneste rettidige betalingsdag for beløbet |
OPKL § 16 a, stk. 4 |
|
Indbetalinger fra virksomheder til opfyldelse af krav på indbetalinger |
Krediteres |
Fra indbetalingsdagen uanset betalingsmetoden |
OPKL § 16 a, stk. 5 |
|
Tilgodehavender til virksomheder, der er omfattet af skattekontoen |
Krediteres |
Fra det tidspunkt, hvor beløbet kan opgøres efter OPKL § 12 (Se afsnit A.B.4.7.1 Tilbagebetaling efter OPKL § 12 om tilbagebetaling efter OPKL § 12) |
OPKL § 16 a, stk. 6 |
|
Udbetalinger til virksomheden, der skal dække virksomhedens tilgodehavender |
Debiteres |
På det tidspunkt, hvor der sker udbetaling til virksomheden |
OPKL § 16 a, stk. 7 |
FIFO-princippet
Hvis virksomhedens indbetaling helt eller delvis anvendes til betaling af en debetsaldo, der er sammensat af flere krav, går betalingen til dækning af det ældst forfaldne krav først. Se OPKL § 16 a, stk. 8.
Det er som udgangspunkt ikke muligt at øremærke indbetalinger til skattekontoen til dækning af bestemte krav. Se dog afsnit A.B.4.5.4 Indbetalinger til skattekontoen om øremærkning af frivillige indbetalinger af visse typer af acontoskat.
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



