Hvor stor er grænsen for indbetaling på en privattegnet ratepension? Hvilke regler om fradrag gælder der for privattegnede ratepensioner?
C.A.10.2.2.3.2 Privattegnede ratepensioner
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Fradragsret for indbetalinger
- Om rettidighed ved indbetaling til pengeinstitut
- Arbejdsgivers ind- og udtræden af ordningen.
Fradragsret for indbetalinger
Når en rateforsikring eller en ophørende alderspension er oprettet uden for et ansættelsesforhold, så kan pensionsopspareren fratrække de bidrag eller præmier til forsikringen, som er forfaldet i indkomståret, når den skattepligtige indkomst opgøres.
Er det en rateopsparing, der er oprettet, skal pensionsopspareren (kontohaveren) fratrække indbetalingerne til rateopsparingen i det indkomstår, hvor indbetalingerne er sket. Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18, stk. 1 og 2.
Fradraget kan efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 16, stk. 2, ikke overstige en beløbsgrænse på >57.200 kr. (2019: 55.900 kr.)< . Beløbene fragår ved opgørelsen af den personlige indkomst, se PSL (personskatteloven) § 3, stk. 2, nr. 3.
Fradragsretten gælder kun for personer, der enten er fuldt skattepligtige til landet, eller er omfattet af grænsegængerreglerne i KSL (kildeskatteloven) §§ 5A-5D. Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 54.
Se også
Se også afsnit C.A.10.2.2.3.3 Beløbsgrænsen på 57.200 kr. (2019: 55.900 kr.) om beløbsgrænsen på >57.200 kr. (2019: 55.900 kr.)< og afsnit C.A.10.2.2.3.4 Overgangsregler for 57.200 kr. (tidligere 50.000/100.000 kr.) loftet om overgangsreglerne for ordninger, der er oprettet før den 1. januar 2010.
Bemærk
Hvis pensionsopspareren har en arbejdsgiver, så kan denne ikke foretage indbetalinger til en rateordning uden for ansættelsesforholdet.
Se også
Se afsnit C.A.10.2.1.3.1.3 Pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere om pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere mv.
Om rettidighed ved indbetaling til pengeinstitut
Det afgørende i spørgsmålet om rettidig betaling er, om pengene har været til rådighed for pensionsopspareren (kontohaveren) ved årets udgang. Hvis det er tilfældet, så har betalingen ikke været rettidig og kan ikke fratrækkes i det pågældende indkomstår. Det vil sige, at hvis kontohaveren har mulighed for at fortryde anmodningen om betaling, inden banken hæver beløbet, så er betalingen ikke rettidig.
Hvis kontohaveren først kan nå at fortryde betalingen på et tidspunkt, hvor banken disponerer over beløbet, har betalingen været rettidig. En efterfølgende fortrydelse anses så for at være en hævning fra ordningen i utide, der udløser afgift med 60 pct.
Bemærk
I følgende tilfælde anses indbetalingen for rettidig:
Indbetaling på posthus den 31. december i det pågældende indkomstår, der svarer til kalenderåret.
Indbetaling foretaget via netbank, hvor der er bedt om hævning af pengene fra kontohaverens konto inden årets udgang, og der ikke er mulighed for fortrydelse, inden banken kan disponere over indbetalingen.
I tilfælde, hvor pengeinstituttet og kontohaveren har indgået aftale om indbetaling til ordningen, men hvor indbetalingen først sker det efterfølgende år fx på grund af fejl hos pengeinstituttet, kan der ikke gives fradrag fra et tidligere tidspunkt end det faktiske indbetalingstidspunkt.
Arbejdsgivers ind- og udtræden af ordningen
Det er muligt at have en ordning i et ansættelsesforhold ved siden af en privattegnet ordning. Indbetalingerne til ordningerne skal dog holdes adskilt. Arbejdsgiveren kan kun indbetale til en arbejdsgiverordning og kan derfor ikke indbetale til en ordning, som en ansat har tegnet privat.
En arbejdsgiver kan indtræde i en aftale om en rateforsikring, der er oprettet af en ansat, så ordningen ændres til en arbejdsgiverordning, eller udtræde af en aftale. Tilsvarende gælder for rateopsparingsordninger. Hvis en arbejdsgiver udtræder af en rateordning, kan den ansatte fortsætte ordningen.
Bemærk
De tidligere regler i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 om fordeling af fradragsretten over 10 år for privattegnede ratepensioner har stadig betydning for visse ratepensioner, der er omfattet af overgangsbestemmelserne i § 3, stk. 9-11, i lov nr. 412 af 29. maj 2009. Se afsnit C.A.10.2.2.3.4 Overgangsregler for 57.200 kr. (tidligere 50.000/100.000 kr.) loftet om overgangsbestemmelserne og afsnit C.A.10.2.2.3.5 Fradragsregler for 2009 og tidligere om fradragsfordeling.
For disse ordninger gælder det, at når en rateopsparing ændres fra at være en ordning i et ansættelsesforhold til at være en ordning uden for et ansættelsesforhold eller omvendt, så medregnes den periode, hvor arbejdsgiveren har foretaget indbetalingerne, til den 10-årige periode med fradragsfordeling for privattegnede ordninger efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18.
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



