C.G.2.7.2.2.4 Særligt, hvis der er flere konti for samme opsparingstype i pengeinstitutter
Regel
Når der er oprettet flere ordninger af samme type for den samme opsparingstype bliver nedsættelsen beregnet under ét for samtlige ordninger af samme type i pengeinstituttet, som tilhører den enkelte pensionsopsparer. det gælder så længe ordningerne er i gang.
Se § 8 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.
En ordning kan også være opdelt på flere konti, hvis opsparingen helt eller delvist er investeret i værdipapirer med tilknyttet depot.
Der kan også være anvendt flere konti af hensyn til afgiftsberegningen efter pensionsbeskatningsloven (PBL (pensionsbeskatningsloven)), hvor der skal benyttes forskellige satser afhængigt af, hvornår opsparingen har fundet sted.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at ordlyden af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 1, 1. pkt., hvor det anføres, at beskatningsgrundlaget nedsættes med en så stor del som "værdien af kontoens indestående ved udgangen af 1982 udgør af værdien af indeståendet ved udgangen af indkomståret" medfører, at 1982-friholdelsen aldrig kan blive over 100 %. Dette gælder også ved sambeskatning, jf. §§ 8 og 10 i Bek. nr. 1138 af 22. oktober 2014.
Det er dermed Skattestyrelsens opfattelse, at en ordning ikke kan have en 1982-værdi som er større end ordningens aktuelle værdi - uanset om ordningen indgår i sambeskatning efter bkg. 1138 §§ 8 og 10 eller ej. Såfremt ordningens aktuelle værdi er mindre end 82-værdien, nedskrives 82-værdien til den aktuelle værdi, se afsnit C.G.2.7.6 Delvis udbetaling (PAL § 10, stk. 5).
Eksempel
|
Ordninger af samme type |
Værdi ult. Året |
82-værdi |
Beskatningsgrundlag |
|
Ordning 1 |
100.000 |
100.000 |
5.000 |
|
Ordning 2 |
900.000 |
0 |
60.000 |
|
Ordning 3 |
200.000 |
50.000 |
10.000 |
|
I alt |
1.200.000 |
150.000 |
75.000 |
I henhold til afsnit C.G.2.7.6 Delvis udbetaling (PAL § 10, stk. 5), skal der ikke ske opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 23, ved løbende udbetalinger efter aftalen fra en ratepension. Disse ratepensioner indgår derfor i sambeskatningen efter § 8 og § 10 i Bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014.
Friholdelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10 = 75.000 * 150.000/1.200.000 = 9.375 kr.
Beskatningsgrundlag efter friholdelse er herefter = 75.000 - 9.375 = 65.625
PAL-skatten heraf er = 65.625 * 15,3 % = 10.041
Den positive skat på 10.041 skal fordeles mellem ordning 1-3 i henhold til de beskrevne principper i afsnit C.G.2.2 Beskatningsgrundlag og opgørelse for ordninger i penge- og kreditinstitutter, pensionskonti omfattet af PBL § 42 og selvpensioneringskonti omfattet af PBL § 51 A (PAL § 3) nederst.
Til ordning 1 fordeles = 5.000/75.000 * 10.041 = 669,40
Til ordning 2 fordeles = 60.000/75.000 * 10.041 = 8.032,80
Til ordning 3 fordeles = 10.000/75.000 * 10.041 = 1.338,80
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



