A.B.1.2.9.8.1.1.1.1.2 De identitetsoplysninger, der skal indberettes om den enkelte
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, skal identitetsoplysninger vedrørende de enkelte relevante personer indbefatte:
- Navn
 - Adresse
 - Fødselsdato (for fysiske personer)
 - Fødested (for fysiske personer)
 - Skattemæssigt hjemsted
 - Skatteidentifikationsnummer
 
Listen er ikke udtømmende.
Format for navn, adresse og fødselsdato vil blive angivet i indberetningsvejledningen.
Ad fødested
Fødested er ikke relevant for identifikation af personer i Danmark, men er en vigtig faktor for identifikationen i enkelte andre EU-lande. Fødested skal - som alle andre oplysninger, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, indledningsvis - kun indberettes, hvis det er kendt af indberetteren, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet. En fysisk person, der indberetter om sig selv, må dog formodes i almindelighed at være i besiddelse af denne oplysning. Oplysning om fødested, normalt angivet som by eller sogn, er således også et standardelement i danske pasoplysninger.
Ad skattemæssigt hjemsted
DAC 6 artikel 8ab, stk. 14, litra a anvender på engelsk betegnelsen "residence for tax purposes", som er oversat til "skattemæssigt hjemsted". Begrebet anvendes i almindelighed i dansk sammenhæng som svarende til begrebet "fuld skattepligt". Det betyder, at der foreligger skattemæssigt hjemsted i Danmark, når der er fuld skattepligt til Danmark efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, KSL (kildeskatteloven) § 1 eller DSL (dødsboskifteloven) § 1, stk. 2. Skattemæssigt transparente enheder anses i indberetningsmæssig henseende for hjemmehørende der, hvor de er registreret, eller har adresse. Trusts anses for hjemmehørende der, hvor en trustee er hjemmehørende.
Se også
OECD's oversigt over skattepligtsregler på "Automatic Exchang Portal"
I forbindelse med informationsudvekslingsordninger anerkendes det, at en person kan have "skattemæssigt hjemsted" i to eller flere jurisdiktioner samtidig, og at dette efter omstændighederne kan indebære pligt til at udveksle de samme oplysninger om personen til to eller flere jurisdiktioner. Se fx kommentaren til OECD’s Common Reporting Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information in Tax Matters, bl.a. punkt 106 i kommentaren (ad definitionen af Reportable Jurisdiction Person). Se også indledningsteksten til OECD-oversigten, der er nævnt ovenfor.
Bemærk
For den, der indberetter - uanset om dette er en mellemmand eller en relevant skatteyder - skal der ved indberetning af egne identitetsoplysninger indberettes om skattemæssigt tilhørsforhold. Er indberetteren en mellemmand, skal der angives, om tilknytningen består i skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, underlagt lovgivning eller professionel tilknytning. Er indberetteren en relevant skatteyder, skal det angives, om der er tale om tilknytning i form af skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, generering af indkomst eller anden aktivitet. Dette vil blive uddybet i indberetningsvejledningen. Valgmulighederne hænger sammen kriterierne for, hvornår der er indberetningspligt til Danmark, jf. henholdsvis BEK nr. 1634 af 27/12/2019, henholdsvis § 4 for mellemmænd og § 7 for relevante skatteydere, jf. herom i afsnit A.B.1.2.9.6.1 Indberetningspligten påhviler en mellemmand og A.B.1.2.9.6.3 Indberetningspligten påhviler en relevant skatteyder.
Ad skatteidentifikationsnummer
Det, der skal indberettes, er både dansk cpr.-, cvr.- eller SE-nummer for den, der indberetter og afgiver identitetsoplysninger om sig selv, og skatteidentifikationsnummer (TIN, Tax Identification Number) for den eller de personer, der indberettes om, i det eller de lande, hvor den pågældende er skattemæssigt hjemmehørende.
Nummeret skal indberettes i de tilfælde, hvor det foreligger, hvilket ikke altid er tilfældet. Det bemærkes dog, at der kan være pligt til at indhente oplysningen i andre sammenhænge. Det gælder fx i forbindelse med oprettelse af nye finansielle konti omfattet af CRS-ordningen, jf. OECD’s Common Reporting Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information in Tax Matters, afsnit IV.B.
Det bemærkes, at enkelte lande ikke har skatteidentifikationsnumre eller ikke konsekvent tildeler alle borgere et skatteidentifikationsnummer. Desuden anvender en del lande et generelt identifikationsnummer til en række forskellige formål, herunder skatteformål. Det danske cpr.-nummer er et eksempel herpå.
Oplysninger om, hvilke EU-lande der har skatteidentifikationsnumre, og om format herfor, findes i Den Europæiske Unions Tidende om Format og struktur for skattenumre (TIN) i EU, populært kendt som "TIN on Europa":
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016XC1223(02)&from=EN
Se også OECD’s oversigt på "Automatic Exchange Portal" over "Tax Identification Numbers":
http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-residency/
Læs også:
					Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
				
					
					,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
					
				
					
					En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
					
				
					
					,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
					
					,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
					
				
					
					 SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
					
				
					
					,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
					
				
					
					,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
					
				
					
					Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
					
				,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



