Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.13.8 Sager der skal forelægges EU-Kommissionen

Når Toldstyrelsen vurderer, at en ansøgning om godtgørelse eller fritagelse skal imødekommes, fordi den er begrundet i myndighedsfejl (EUTK art. 119) eller rimelighed (EUTK 120), og hvor Toldstyrelsen er enig i, at den berettigede ikke har begået urigtigheder eller gjort sig skyldig i åbenbar forsømmelighed, skal sagen i visse situationer forelægges EU-Kommissionen, inden Toldstyrelsen kan træffe en endelig afgørelse.

Det gælder i hver af disse situationer:

  • Når Toldstyrelsen finder, at de særlige omstændigheder skyldes Kommissionens tilsidesættelse af sine forpligtelser.

  • Når Toldstyrelsen finder, at Kommissionen begik en myndighedsfejl i overensstemmelse med EUTK art. 119.

  • Omstændighederne i sagen har forbindelse med en fællesskabsundersøgelse, der er foretaget efter Forordning 515/97, eller foretaget på grundlag af en anden aftale indgået mellem EU og andre lande, hvor der er mulighed for sådanne fællesskabsundersøgelser.

  • Sagen vedrører et beløb, der er større eller lig med 500.000 Euro (ca. 3,75 mio.kr.) som følge af fejl eller særlige omstændigheder.

Se EUTK art. 116, stk. 3, første afsnit.

I den første situation har EU-Kommissionen kompetence til at undersøge eksistensen af eventuelle fejl fra deres egen side, uanset beløbets størrelse.

EU-Kommissionen træffer afgørelsen i de sager, der bliver forelagt. Det sker dels for at sikre ensartet behandling af de erhvervsdrivende, dels for at beskytte Fællesskabets finansielle interesser.

Man kan derfor sige, at sagen behandles i en todelt procedure:

  • Første del, hvor de nationale myndigheder vurderer sagen.

  • Anden del, hvor EU-Kommissionen kommer med en afgørelse i sagen.

Når Kommissionen har truffet afgørelse i sådan en sag, kan Toldstyrelsen efterfølgende træffe afgørelse i sager, hvor lignende faktiske og retlige forhold gør sig gældende.

I forbindelse med at en sag skal sendes til Kommissionen for afgørelse, er der en række formelle regler der skal overholdes i forbindelse med sagsbehandlingen. Dette gælder bl.a. retten til at blive hørt, frister, meddelelse af afgørelsen samt følgerne af, at der ikke træffes eller meddeles en afgørelse. Disse regler fremgår af DF art. 98-102.

REM og REC sager

Kommissionen har offentliggjort alle vedtagne beslutninger siden 1990 på sin hjemmeside. Se Link.

Det er for at undgå, at en sag unødigt bliver forelagt for Kommissionen.

Sagerne er inddelt i:

  • REC sager

  • REM sager

En REC sag drejer sig typisk om forhold, hvor der foreligger en aktiv fejl fra toldmyndighedernes side, som den erhvervsdrivende ikke med rimelighed kunne forventes at have opdaget, og hvor der er handlet i god tro og samtlige bestemmelser i de gældende forskrifter er overholdt. Se EUTK art. 119.

En REM sag drejer sig typisk om forhold, hvor der foreligger en usædvanlig situation, hvor den erhvervsdrivende ikke har gjort sig skyldig i urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed. Se EUTK art. 120.

Sager, der ikke skal forelægges for EU-Kommissionen

En sag skal ikke forelægges for EU-Kommissionen, når:

  • Kommissionen allerede har vedtaget beslutning i en sag, hvor lignende faktiske og retlige forhold gør sig gældende.

  • Kommissionen allerede har fået forelagt en sag, hvor lignende faktiske og retlige forhold har betydning.

Se EUTK art. 116, stk. 3, andet afsnit.

Medlemsstaternes indberetning af sager til Kommissionen

For at beskytte Fællesskabets finansielle interesser skal medlemsstaterne halvårligt indberette sager, hvor der er givet ansøgeren medhold, og hvor der er sket en fejl hos myndighederne, eller hvor der er tale om en usædvanlig situation, og hvor toldbeløbet er over 50.000 EUR.

Denne meddelelse skal sendes til Kommissionen hvert år i løbet af første og tredje kvartal og skal bl.a. indeholde oplysninger om:

  • referencenummeret på toldangivelsen

  • type af afgørelse

  • retsgrundlag

  • beløb

  • sagsoplysninger.

Se GF art. 181.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.