Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.21.5 Varebevægelser

Varer, der er henført under toldoplagsproceduren, er ikke i fri omsætning i EU. Varerne kan derfor ikke frit transporteres inden for EU, da det skal være muligt for toldmyndighederne til enhver tid at føre tilsyn med varerne.

For at lette transporten af varer, der er henført under en toldoplagsprocedure, er der fastsat visse lempelser for flytning af varer under et bevillingsforhold. Benyttelse af disse lempelser kræver ikke særskilt tilladelse fra toldmyndighederne. Se EUTK art. 219 og DF art. 179, stk. 3.

Importerede varer, der henføres under toldoplagsproceduren, kan transporteres fra henførselstoldstedet, hvor varerne er blevet frigivet til proceduren, til de i bevillingen anførte toldoplagsfaciliteter.

Alle efterfølgende flytninger af varerne mellem de i bevillingen anførte adresser, mens varerne fortsat befinder sig under proceduren, kan ske uden at involvere toldmyndighederne. Som en flytning mellem bevillingsadresser anses også en flytning i forbindelse med en tilladt midlertidig fjernelse af varerne fra toldoplaget.

Bestemmelserne om tilladte varebevægelser gælder, uanset om varerne flyttes mellem adresser internt i Danmark eller til/fra adresser i andre EU-lande, forudsat at adresserne er anført i bevillingen.

Bevillingshaver skal notere flytningen i bevillingsregnskabet.

Skal varerne reeksporteres til lande uden for EU med henblik på afslutning af toldoplagsproceduren, skal der indgives en reeksportangivelse til det kompetente afslutningstoldsted. Når reeksportangivelsen er antaget og frigivet af toldmyndigheden, kan varerne transporteres direkte fra toldoplaget til udgangstoldstedet. Varerne anses for at være henført under toldoplagsproceduren indtil det tidspunkt, hvor varerne er bragt endeligt ud af EU's toldområde. Se GF art. 267, stk. 1 og 5.

Frister

En transport af varer under proceduren for toldoplag skal være afsluttet senest 30 dage efter, at varen er fjernet fra toldoplaget.

Toldmyndighederne kan dog på anmodning fra den person, der er ansvarlig for proceduren, forlænge denne frist.

Se DF art. 179, stk. 3, og GF art. 267, stk. 4.

Specielt for toldoplagsregnskab gælder, at oplysning om tidspunktet for varernes endelige udpassage af EU's toldområde skal være noteret i regnskabet senest 100 dage efter, at varerne er blevet fjernet fra toldoplaget. Toldmyndigheden kan dog forlænge denne frist efter ansøgning fra bevillingshaver. Se DF art. 179, stk. 4.

Se også

Se også afsnit F.A.19.6 Varebevægelser Varebevægelser for yderligere information om tilladte varebevægelser.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.