Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.23.2 Fælles bestemmelser for at benytte proceduren

Dette afsnit indeholder en gennemgang af de generelle bestemmelser, der finder anvendelse, når transportmidler og varer skal importeres midlertidigt til EU's toldområde med fuldstændig eller delvis toldfritagelse. De konkrete betingelser, der gælder for den enkelte vareart, fremgår af afsnit F.A.23.3 Fuldstændig toldfritagelse ved midlertidig import.

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Bestemmelser vedrørende varerne

  • Bestemmelser vedrørende de involverede virksomheder

  • Handelspolitiske foranstaltninger mv.

Bestemmelser vedrørende varerne

Der er visse krav, der gælder for alle varer, der agtes henført under proceduren for midlertidig import, uanset til hvilket formål varerne importeres til EU's toldområde.

Det er et krav, at varerne skal forblive i samme stand, mens de er henført under proceduren. Varerne må således ikke være bestemt til at skulle ændres på nogen måde, bortset fra deres normale værdiforringelse som følge af brug. Se EUTK art. 250, stk. 2, litra a).

Dog er det tilladt at foretage reparationer og vedligeholdelse, herunder istandsættelse og justering eller behandlinger, der tjener til at bevare varerne eller sikre, at de opfylder de tekniske betingelser for at blive anvendt under proceduren. Se DF art. 204, stk. 2.

Denne bestemmelse finder anvendelse, når varerne er importeret til EU's toldområde under proceduren for midlertidig import, og der opstår behov for reparation eller lignende, mens varerne befinder sig i EU's toldområde.

Bestemmelsen finder ligeledes anvendelse, hvis transportmidler importeres midlertidigt med henblik på almindelig eftersyn og vedligeholdelse.

Det er ligeledes et krav, at det skal være muligt for toldmyndighederne at identificere de varer, der er henført under proceduren. Identifikation kan fx ske i form af serie- eller fabrikationsnumre, plomber, kontrolmærker, illustrationer eller tekniske beskrivelser. Se EUTK art. 250, stk. 2, litra b).

Der kan ses bort fra kravet om identifikation, når det skønnes, at varernes art eller den påtænkte anvendelse ikke vil kunne give anledning til misbrug af proceduren, selv om der ikke træffes foranstaltninger til at identificere varerne.

Der kan ligeledes ses bort fra kravet om identifikation, hvis der er givet tilladelse til at anvende ækvivalente varer. I et sådant tilfælde skal det i stedet være muligt at kontrollere, at betingelserne for anvendelse af ækvivalente varer er opfyldt. Se nedenfor under afsnit F.A.23.3.3 Paller og afsnit F.A.23.3.4 Containere.

Bestemmelser vedrørende de involverede virksomheder

Der kræves bevilling for at kunne benytte proceduren for midlertidig import. Se EUTK art. 211, stk. 1.

Det er et krav, at den person, der er ansvarlig for proceduren, skal være etableret uden for EU's toldområde, medmindre der er fastsat andet. Se EUTK art. 250, stk. 2, litra c).

Den ansvarlige for proceduren er den person, der enten

  • indgiver toldangivelsen, eller på hvis vegne den pågældende angivelse indgives, eller

  • har fået overført de rettigheder og forpligtelser, der vedrører proceduren.

Se EUTK art. 5, nr. 35).

Som hovedregel vil en bevilling til at benytte proceduren for midlertidig import derfor blive udstedt til personer, der er etableret uden for EU's toldområde, eller til en repræsentant for en sådan person.

Der er visse undtagelser hertil, som gør det muligt for virksomheder og personer, der er etableret i EU, at være den ansvarlige for proceduren. I sådanne situationer kan bevilling udstedes til personer, der er etableret i EU. Se nærmere herom under beskrivelsen af de enkelte ordninger i afsnit F.A.23.3 Fuldstændig toldfritagelse ved midlertidig import.

Se også

Se også afsnit F.A.23.5 Bevilling til proceduren for midlertidig import for en nærmere gennemgang af bevillingsansøgning/-udstedelse.

Handelspolitiske foranstaltninger mv.

Når en ikke-EU-vare henføres under proceduren for midlertidig import, er varen fritaget for

  • andre afgifter (gebyrer/omkostninger og lignende), som kan være fastsat i andre relevante gældende bestemmelser

  • handelspolitiske foranstaltninger, medmindre disse indeholder et forbud mod indpassage eller udpassage af varer til eller fra EU's toldområde.

Se EUTK art. 250, stk. 1.

Det betyder, at der ved midlertidig import af en vare ikke skal fremlægges fx følgende dokumenter uanset, at det efter de almindelige bestemmelser er krævet:

  • indførselslicens

  • indførselscertifikat

  • oprindelsescertifikat.

Eventuelle særlige importbestemmelser, fx af sundhedsmæssig, veterinær eller sikkerhedsmæssig art, der er fastsat for import af de pågældende varer, skal dog iagttages på importtidspunktet. Se afsnit F.A.31 Varebestemmelser om Varebestemmelser.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.