Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.31.15 VAB N, Handels- og våbenembargo

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området. Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Eksport

Formål og lovgrundlag

Formål

Embargo er et forbud udstedt af FN og/eller EU mod handel med bestemte varer til bestemte lande. Embargo anvendes til at isolere stater eller oprørsbevægelser helt eller delvist fra handelssamkvem eller andre former for mellemfolkelig kontakt. Der kan være tale om handelsembargo og/eller våbenembargo. Embargoer kan være "begrænsede" til enkelte varer såvel som "ubegrænsede" og dermed gældende for alle varer, bortset fra udførsel af visse leverancer til humanitære formål.

Ved embargo vil der være import- eller eksportforbud omfattende visse varer mod den stat, som embargoen er rettet mod. En række sanktionsbestemmelser vedrører også tilladelseskrav.

Lovgrundlag

Der er på baggrund af FN-resolutioner, EU-afgørelser og EU-forordninger indført sanktioner, herunder våbenembargoer, over for en række lande. Se Udenrigsministeriets hjemmeside under "Gældende sanktioner" eller EU's sanktionskort på EU's hjemmeside. Ved at klikke på et af de lande, der er markeret med "blåt", kan der fås oplysninger om, hvilke sanktioner der er gældende for det respektive land. Som eksempler på lande, hvor der er indført embargo, kan nævnes Nordkorea, Syrien, Rusland, Libyen og Iran. Se også nærmere herom på Erhvervsstyrelsens hjemmeside eksportkontrol.dk under "Sanktioner".

Ressortmyndighed

De væsentligste ressortmyndigheder, som Toldstyrelsen samarbejder med om denne varebestemmelse, er Udenrigsministeriet og Erhvervsstyrelsen.

Import

Der vil typisk være tale om et importforbud mod visse varer, som produceres og eksporteres af den pågældende stat, embargoen er rettet mod. Toldstyrelsen nægter frigivelse af varer, der er omfattet af et importforbud.

Overtrædelse af et importforbud, som er vedtaget af EU, kan straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder. Under særligt skærpende omstændigheder kan overtrædelsen medføre fængselsstraf i op til fire år. Overtrædelse af importforbuddet straffes efter straffelovens § 110 c.

Eksport

Der vil typisk være tale om forbud mod at sælge, levere, overføre eller eksportere udstyr til intern undertrykkelse såsom skydevåben, ammunition, visse køretøjer, forskellige sprængstoffer, visse beskyttelsesdragter, stikvåben og pigtråd. Andre varer kan dog også være omfattet af forbud, fx luksusvarer.

Toldstyrelsen er den eksportkontrollerende myndighed på vegne af ressortmyndigheden. Se Toldstyrelsens vejledning for eksportører om varekoder omfattet af eksportkontrol/toldordninger.

Overtrædelse af sanktioner, der er vedtaget af FN eller EU, kan straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder. Under særligt skærpende omstændigheder kan overtrædelse medføre fængselsstraf i op til 4 år. Overtrædelse af sanktioner straffes efter straffelovens § 110 c. 

Dual-use produkter

Der kan også være tale om eksport af produkter med dobbelt anvendelse, også kaldet dual-use produkter. Eksport af sådanne produkter kræver en forudgående tilladelse, som skal indhentes hos Erhvervsstyrelsen. Visse dual-use produkter er endvidere omfattet af EU-sanktionerne. Det betyder, at dual-use produkter kræver en særskilt tilladelse, eller visse dual-use produkter er forbudte at eksportere. Se mere om dual-use i afsnit F.A.31.20. Toldstyrelsen nægter eksport af varer, der er omfattet af eksportforbud, eller hvor der ikke er indhentet den fornødne tilladelse hos Erhvervsstyrelsen.

Overtrædelse af eksportkontrolreglerne for dual-use produkter kan straffes med bøde eller fængsel i op til 2 år. Under særligt skærpende omstændigheder kan overtrædelse medføre fængselsstraf i op til 6 år. Overtrædelse af eksportkontrolreglerne for dual-use produkter straffes i henhold til lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011 og under skærpende omstændigheder efter straffelovens § 114 h.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.