Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

J.A.11.4.2 Spillerens mulighed for at begrænse sit spil

I dette afsnit oplistes de krav til tilladelsesindehavers system, som skal give spillerne mulighed for at begrænse deres spil. Bemærk, at der alene er tale om minimumskrav. Der kan dermed altid implementeres yderligere foranstaltninger.

Afsnittet indeholder:

  • Indbetalingsgrænser
  • Udelukkelse fra spil ved den enkelte spiludbyder
  • Udelukkelse fra spil via Spillemyndigheden

Indbetalingsgrænser

Spillerne skal have mulighed for at fastsætte daglige, ugentlige og månedlige indbetalingsgrænser. Tilladelsesindehaver skal tilbyde spillerne alle tre muligheder, og det skal være muligt for den enkelte spiller at angive et nominelt beløb efter eget valg.

Hvis en spiller vælger at hæve tidligere fastsatte indbetalingsgrænser, kan dette først træde i kraft efter 24 timer.

Se BEK nr. 1274/2019 § 21.

Udelukkelse fra spil ved den enkelte spiludbyder

Tilladelsesindehaver skal gøre det muligt for spillerne at udelukke sig selv fra spil hos spiludbyderen. Tilladelsesindehavers system skal dermed gøre det muligt for spilleren at foretage

  • en kortvarig spilpause på 24 timer (såkaldt "afkølingsperiode")
  • en midlertidig selvudelukkelse på minimum 30 dage
  • en endelig selvudelukkelse.

Ved endelig selvudelukkelse skal spillerens spilkonto lukkes, og kundeforholdet skal afsluttes. Tilladelsesindehaver kan tidligst ét år efter spilkontoens lukning lade spilleren oprette en konto igen.

Når en spiller har udelukket sig selv fra deltagelse i spil hos tilladelsesindehaveren, skal tilladelsesindehavere oplyse spilleren om mulighederne for rådgivnings- og behandlingstilbud på et dansk behandlingscenter. Er spilleren fra Grønland, skal der dog henvises til et grønlandsk behandlingscenter.

Se BKG nr. 1274/2019 § 23.

Udelukkelse fra spil via Spillemyndigheden

Tilladelsesindehaver skal gøre det muligt for spilleren at udelukke sig selv midlertidigt eller endeligt fra al onlinekasino, al online væddemål og alle landbaserede kasinoer. Tilladelsesindehaver skal gøre dette ved at formidle adgang til Spillemyndighedens hjemmeside, hvor spilleren har mulighed for at udelukke sig fra alt spil via "Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere" (ROFUS). Det er Spillemyndigheden, der administrerer og vedligeholder ROFUS.

Ved oprettelse af en ny spiller skal tilladelsesindehaver forespørge i ROFUS. Står spilleren opført i ROFUS, kan der ikke oprettes en spilkonto, heller ikke en midlertidig spilkonto.

Hver gang en spiller logger på spilsystemet, skal tilladelsesindehaver konsultere ROFUS for at sikre, at spilleren ikke er optaget i registret. Står en spiller opført i registret som midlertidigt udelukket, skal spilleren nægtes adgang til at spille. Står spilleren opført som endelig udelukket, skal spilleren nægtes adgang til at spille og kundeforholdet skal afsluttes.

Se BEK nr. 1274/2019 § 25, stk. 1-4.

Inden udsendelse af markedsføring, skal tilladelsesindehaver konsultere ROFUS for at sikre, at der ikke udsendes markedsføring til spillere registreret i ROFUS 1. januar 2020 samt spillere registreret før 1. januar 2020, som samtidig har frabedt sig at modtage markedsføring. Forespørgslen i ROFUS kan tidligst ske 24 timer før forud for udsendelse af den pågældende markedsføring.

Se BEK nr. 1274/2019 §25, stk. 5.

En spiller, der har bedt om endelig udelukkelse, kan tidligst ét år efter optagelsen i ROFUS anmode Spillemyndigheden om at blive slettet fra registret. Spilleren kan tidligst 7 dage efter og skal senest 30 dage efter anmodningen er sendt, bekræfte anmodningen om sletningen.

Midlertidige udelukkelser slettes automatisk, når udelukkelsesperioden er udløbet.

Se BKG nr. 1274/2019 § 24.

Se også

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.