Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

A.B.1.2.9.4.10.1.2 Negativliste

I det følgende gennemgås en række typetilfælde, der efter Skattestyrelsens opfattelse ikke anses for at være omfattet af kendetegn E.1. Listen skal ikke betragtes som udtømmende.

SEL (selskabsskatteloven) § 11 B (renteloft)

I modsætning til reglen om tynd kapitalisering i SEL (selskabsskatteloven) § 11, som beskrevet ovenfor, så har renteloftsreglen i SEL (selskabsskatteloven) § 11 B ingen påvirkning på anvendelsen af reglerne om transfer pricing.

SEL (selskabsskatteloven) § 11 B skal derfor efter Skattestyrelsen opfattelse ikke anses for at være en safe harbour.

Advance Pricing Arrangements (APA)

En unilateral APA er en aftale mellem en bestemt skattemyndighed og skatteyder vedrørende en eller flere transaktioner. Aftalen kan omhandle prisfastsættelse af en transaktion som helhed, men kan også være begrænset til delelementer heraf (fx hvilken transfer pricing-metode, der skal anvendes eller kriterier for udvælgelse af sammenlignelige transaktioner).

En APA falder således uden for safe harbour-begrebet, som dette er defineret i TPG 2017 kapitel IV afsnit E.2, da der er tale om en individuel aftale, hvori der er taget stilling til prisfastsættelsen af en helt konkret transaktion.

Efter Skattestyrelsens opfattelse medfører en unilateral APA derfor ikke i sig selv indberetningspligt efter kendetegn E 1. Det bemærkes i forlængelse heraf, at bistandsdirektivet i forvejen indeholder regler, hvorefter der mellem EU-medlemsstaterne automatisk sker udveksling af blandt andet unilaterale APA’er.

Regel om low value-adding services

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at en safe harbour-regel ikke skal anses for at være unilateral, såfremt den er i overensstemmelse med den internationale konsensus, som denne er indeholdt i TPG. Anvendelse af en safe harbour-regel vedrørende low value-adding services (LVAS), som svarer til bestemmelserne herom i TPG 2017 kapitel VII afsnit D, vil derfor ikke medføre indberetningspligt i forhold til kendetegn E 1.

For yderligere vejledning vedrørende LVAS henvises til den juridiske vejledning. Afsnit C.D.11.8.4 Særligt om interne serviceydelser med lav værdi og ovennævnte afsnit i TPG 2017 kapitel VII.

Tilsvarende vil gøre sig gældende for andre transaktionstyper, såfremt der i TPG på et senere tidspunkt tilføjes safe harbour-regler vedrørende disse.

Skattekontrollovens § 40 (begrænset dokumentationspligt)

SKL (skattekontrolloven) § 40 indeholder en regel, hvorefter skattepligtige, der, alene eller sammen med koncernforbundne virksomheder, falder under visse størrelsesgrænser, kun skal udfærdige og opbevare den skriftlige TP-dokumentation efter SKL (skattekontrolloven) § 39 for kontrollerede transaktioner med parter i visse lande. Reglen er alene en administrativ lettelse og kvalificerer ikke som en safe harbour-regel, da de kontrollerede transaktioner under alle omstændighederne skal være i overensstemmelse med armslængdeprincippet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.