A.B.1.2.9.9 Registrering af indberetningspligtige
Indhold
Dette afsnit indeholder
- Regler om registreringspligt
- Praktisk fremgangsmåde
Regler om registreringspligt
BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 29 indeholder regler om registreringspligt for mellemmænd og relevante skatteydere, der er indberetningspligtige efter bekendtgørelsen. Registreringspligt er knyttet til faktisk indtrådt indberetningspligt. Der er således hverken forpligtelse eller mulighed for at registrere sig på baggrund af en forventning om, at indberetningspligt vil kunne indtræde på grund af en fremtidig begivenhed.
Reglerne svarer med til de tilsvarende regler for registrering vedrørende andre indberetningsforpligtelser i henhold til SIL. Se bekendtgørelse om skatteindberetning, BEK nr. 927 af 26/06/2018 § 1. Der er alene tilføjet en bestemmelse om, at fysiske personer, som hverken er registreret med et cvr-nummer eller et SE-nummer, ikke skal registreres i noget af disse registre, men i stedet skal anmelde indberetningspligten til Skatteforvaltningen, hver gang indberetningspligt opstår. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 29, stk. 8.
Fristen for registrering er som hovedregel 8 dage fra indberetningspligtens indtræden, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 29, stk. 1. Ved BEK nr. 1049 af 29. juni 2020 § 1, nr. 5, er dog indført den særregel, at hvor registreringspligten er indtrådt i perioden fra den 1. juli 2020 til og med den 31. december 2020, er fristen for registrering den 8. januar 2021. Bemærk, at fristen den 8. januar 2021 også gælder, hvor indberetningspligt er indtrådt vedrørende en ordning, hvor første skridt er blevet gennemført i perioden fra og med den 25. juni 2018 til og med den 30. juni 2020, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 32, stk. 2, idet indberetningspligt vedrørende sådanne ordninger anses for indtrådt ved bekendtgørelsens ikrafttræden den 1. juli 2020.
Praktisk fremgangsmåde
Oplysninger om den praktiske fremgangsmåde, der skal følges ved henholdsvis registrering af de indberetningspligtige og anmeldelse for så vidt angår indberetningspligtige uden cvr- eller SE-nummer findes på www.skat.dk/dac6,.
Læs også:
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



