Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

C.G.4.1.6.1.2 Hjælpeskemet 07.008

Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1, sidste pkt. kan Skattestyrelsen kræve, at oplysninger, der skal videregives i forbindelse med overførsel af en ordning, skal videregives på et skema udarbejdet af Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen stiller ikke sådan et krav. Det er derfor forsikringsselskaberne m.v. frit for at afgive de krævede oplysninger på anden vis, f.eks. i digital form eller på egne formularer.

Skattestyrelsen har dog udarbejdet et hjælpeskema som kan findes på www.skat.dk Skemaet findes under blanketter og har nummer 07.008. Skemaet kan hjælpe forsikringsselskaberne m.v. til at opfylde pligten i § 4 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014, og oplysningerne på skemaet er mindstekrav til hvilke oplysninger, som skal gives til det modtagende forsikringsselskab m.v. i forbindelse med overførslen.

Der er ikke tale om en udtømmende liste over oplysninger, der skal overføres, idet der altid skal afgives de oplysninger, som er nødvendige for, at det modtagende forsikringsselskab m.v. kan indgive opgørelser efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-23a. Der vil derfor altid kunne opstå en situation, hvor de nødvendige oplysninger ikke er omfattet af et fortrykt skema, men hvor der alligevel vil være pligt til at afgive oplysningerne, fordi de er nødvendige for, at det modtagende forsikringsselskab m.v. kan indgive opgørelser efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-23a.

De oplysninger der som minimum bør afgives til det modtagende forsikringsselskab m.v. er efter Skattestyrelsens opfattelse følgende:

  • Overførselsdatoen
  • Værdien af ordningen ultimo 1982 inkl. evt. depot (punkt 1 på blanket 07.008)
  • Værdien af ordningen pr. 31. december 1979 (punkt 2 på blanket 07.008)
  • Værdien af ordningen på overførselsdagen (punkt 3 på blanket 07.008)
  • Skattepligtigt afkast til og med overførselsdagen (punkt 4 på blanket 07.008).
    Bemærk dog: Hvis der er sket en deludbetaling (i hele dette afsnit defineret som en udbetaling før det aftalte udbetalingstidspunkt) i overførselsåret forud for overførselstidspunktet, og der har været positiv skat i delperiode 1 har det afgivende forsikringsselskab m.v. afregnet skatten for denne periode efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 23. Der er derfor gjort endeligt op med delperiode 1. For at undgå dobbeltbeskatning af delperiode 1, når det modtagende forsikringsselskab m.v. beregner skatten for hele året efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21 eller 22, skal det afgivende forsikringsselskab m.v. alene oplyse om det skattepligtige afkast fra den første dag i delperiode 2 til og med overførselsdagen. Dvs. fra den første dag, hvor der ikke allerede er afregnet skat. Oplyses beløbet for hele indkomståret vil der være risiko for, at både det afgivende og det modtagende forsikringsselskab m.v afregner skatten for delperiode 1.
  • Værdien af ordningen primo indkomståret (punkt 5 på blanket 07.008)
  • Foreligger der på overførselstidspunktet en uudnyttet saldo vedr. negativ skat, der kan fremføres, jf. PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 17, skal det fremførte uudnyttede beløb oplyses.
    Herudover skal beløbet specificeres således, at det for hele den uudnyttede saldo oplyses hvornår den er opstået. Dvs. det specificeres i hvilke indkomstår, der har være negativ PAL-skat, som har bidraget til den uudnyttede saldo samt det beløb, der er bidraget til saldoen med i de enkelte indkomstår. På blanket 07.008 er der gjort plads til oplysninger om negativ skat for 5 indkomstår. Er der ældre negativ skat, som fortsat er en del af den uudnyttede negative saldo på overførselstidspunktet, afgives oplysningerne for de øvrige år under punktet "yderligere oplysninger".
    (punkt 6 på blanket 07.008)
  • Hvis der på overførselstidspunktet foreligger en uudnyttet negativ skat skal der oplyses om den positive betalte skat i de 5 indkomstår, der ligger umiddelbart forud for det første/ældeste år, hvorfra den negative saldo stammer. (punkt 7 på blanket 07.008).
    Her kan der være særlige forhold der skal iagttages, hvis der er sket en deludbetaling i overførselsåret, se herom nedenfor under afsnit C.G.4.1.6.1.3 Eksempler på videregivelse af oplysninger ved § 41-overførsel af pensionsordninger. Eksempler på videregivelse af oplysninger ved § 41-overførsel af pensionsordninger.
  • Hvis der ikke foreligger en uudnyttet negativ skat på overførselstidspunktet skal der oplyses om de positive betale PAL-skatter på ordningen i de 5 indkomstår, som ligger umiddelbart forud for overførselsåret (punkt 8 på blanket 07.008).
    Hvis der er sket en deludbetaling i overførselsåret forud for overførselstidspunktet, skal der endvidere oplyses om den skat der er beregnet for delperiode 1, se herom nedenfor under afsnit C.G.4.1.6.1.3 Eksempler på videregivelse af oplysninger ved § 41-overførsel af pensionsordninger Eksempler på videregivelse af oplysninger ved § 41-overførsel af pensionsordninger.
  • Hvis der ved overførslen sker metodeskift for opgørelsen af individskatten på ordningen, skal det afgivende forsikringsselskab m.v. oplyse det modtagende forsikringsselskab m.v. om beskatningsgrundlaget efter det afgivende instituts opgørelsesmetode i perioden fra 1. januar til overførselsdagen. Der sker metodeskift, hvis individskatten efter overførslen bliver opgjort efter en anden af bestemmelserne i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 3, 4 og 4a end hidtil.
    (punkt 9 på blanket 07.008).

Det bemærkes, at hjælpeskemaet alene er til brug for overførsel af oplysninger mellem forsikringsselskaber m.v. og ikke skal indsendes til Skattestyrelsen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.