Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-1
<< >>

A.C.3.5.3.14 Bødeniveau for manglende indsendelse af oplysninger

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Om indsendelse af oplysninger
  • Regel
  • Bødeniveau

Om indsendelse af oplysninger

Ved lov nr. 789 af 4. maj 2021 med ikrafttrædelse den 1. juli 2021 er der indsat stort set enslydende straffebestemmelser i otte love:

  • skattekontrollovens § 84 a
  • momslovens § 81 a
  • kildeskattelovens § 75 A
  • pensionsafkastbeskatningslovens § 32 a
  • registreringsafgiftslovens § 27 a
  • skatteforvaltningslovens § 60 a
  • skatteindberetningslovens § 59 a og
  • toldlovens § 78 a.

Disse straffebestemmelser knytter sig til manglende indsendelse af oplysninger, efter at virksomheden har modtaget et påbud eller pålæg efter en af følgende bestemmelser:

  • skattekontrollovens § 72, stk. 2, pålæg om indsendelse af oplysninger
  • momslovens § 74, stk. 5, jf. stk. 4, eller § 75, stk. 9, påbud om indsendelse af oplysninger eller materiale
  • kildeskattelovens § 86, stk. 3, pålæg om indsendelse af regnskabsmateriale med bilag
  • pensionsafkastbeskatningslovens § 29, stk. 3, pålæg om indsendelse af oplysninger
  • registreringsafgiftslovens § 25 a, stk. 1, pålæg om indsendelse af oplysninger
  • skatteforvaltningslovens § 58 a, stk. 2, påbud om indsendelse af materiale
  • skatteindberetningslovens § 57, stk. 2, pålæg om indsendelse af materiale eller
  • toldlovens § 28 a, stk. 1, pålæg om indsendelse af materiale.

Se også

Se også afsnit A.C.3.2.1.12 Straffebestemmelser for manglende indsendelse af oplysninger Straffebestemmelser for manglende indsendelse af oplysninger.

Regel

Første bøde

Virksomheder, der modtager et påbud eller pålæg efter en af de ovenstående love og undlader senest fire uger efter den fastsatte frist at efterkomme påbuddet eller pålægget, straffes med bøde efter straffebestemmelsernes stk. 1.

Anden bøde

Virksomheder,

  • der ikke efterkommer påbuddet eller pålægget som anført ovenfor, og som
  • efter udløbet af fire-ugers fristen
  • modtager en skriftlig meddelelse fra Skatteforvaltningen om at efterkomme påbuddet eller pålægget,

straffes med bøde efter straffebestemmelsernes stk. 2, 1. pkt., hvis påbuddet eller pålægget ikke efterkommes senest 14 dage efter meddelelsens modtagelse.

Tredje og op til tiende bøde

Virksomheder,

  • der forsat ikke efterkommer påbuddet eller pålægget som anført ovenfor, og som
  • efter udløbet af 14-dages fristen
  • modtager en ny skriftlig meddelelse fra Skatteforvaltningen om at efterkomme påbuddet eller pålægget

straffes med bøde efter straffebestemmelsernes stk. 2, 2. pkt., hvis påbuddet eller pålægget ikke efterkommes senest 14 dage efter den nye meddelelses modtagelse.

Bødeniveau

Det er forudsat i bemærkningerne til lovforslaget (lovforslag L 137, 2020-21), at bøden udgør 10.000 kr. for hver overtrædelse.

Bøderne for flere overtrædelser lægges sammen (absolut kumulation).

Det er desuden forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, at virksomheden højst kan ifalde en samlet bødestraf på 100.000 kr. for hvert påbud eller pålæg, der ikke efterkommes. Det svarer til ti overtrædelser, der hver resulterer i en bøde på 10.000 kr.

Bemærk

Det forudsatte bødeniveau er angivet i lovforslagets bemærkninger, og der skal ikke føres prøvesager. Hvis bødeforlæg ikke bliver vedtaget, og sagerne derfor skal behandles ved domstolene, beror fastsættelse af straffen på domstolenes konkrete vurdering, herunder af om der i den konkrete sag er skærpende eller formildende omstændigheder.

Se også

Se også afsnit A.C.3.2.1.12 Straffebestemmelser for manglende indsendelse af oplysninger Straffebestemmelser for manglende indsendelse af oplysninger.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.