C.D.11.15.1 Hvad forstås ved transfer pricing-dobbeltbeskatning?
Indhold
Dette afsnit handler om, hvad der forstås ved transfer pricing-dobbeltbeskatning.
Afsnittet indeholder:
- Transfer pricing-dobbeltbeskatning.
- Hvordan opstår transfer pricing-dobbeltbeskatning
- Når der foretages reguleringer af den skattepligtige indkomst.
Transfer pricing-dobbeltbeskatning
Der er to former for dobbeltbeskatning:
- Den juridiske: Når to eller flere lande beskatter en person af den samme indkomst.
- Den økonomiske: Når samme indkomst beskattes hos to forskellige skattesubjekter.
Ved transfer pricing-dobbeltbeskatning forstås den økonomiske dobbeltbeskatning, der opstår, når samme indkomst beskattes hos forskellige personer eller selskaber. Tilsvarende gælder forholdet mellem hovedkontor og faste driftssteder.
Hvordan opstår transfer pricing-dobbeltbeskatning
En transfer pricing-dobbeltbeskatning opstår, når en skattemyndighed i et land er af den opfattelse, at en forbundet part ikke har handlet i overensstemmelse med armslængdeprincippet, og dermed forhøjer den skattepligtiges indkomst (primær regulering).
Hvis samme indkomst allerede er beskattet hos en forbundet skattepligtig i et andet land, opstår der en reel dobbeltbeskatning af samme indkomst hos to forskellige skattesubjekter. Eller mellem en skattepligtig og dennes faste driftssted.
Når der foretages reguleringer af den skattepligtige indkomst
Når en udenlandsk skattemyndighed har foretaget en primær regulering (forhøjelse) vedrørende en kontrolleret transaktion, kan den skattepligtige anmode Skattestyrelsens kompetente myndighed i Danmark om, at der bliver foretaget en korresponderende regulering i Danmark enten efter de almindelige ligningsfrister eller efter den særlige frist i skatteforvaltningslovens § 27, stk.1, nr. 4 (genoptagelse). På samme måde kan reguleringen være initieret af de danske skattemyndigheder, og det er da den udenlandske skattemyndighed, der skal foretage en korresponderende regulering i udlandet efter egne nationale regler.
Alternativt, kan den skattepligtige indsende en anmodning til de danske eller udenlandske skattemyndigheder, om indledning af den gensidige aftaleprocedure (Mutual Agreement Procedure (MAP)) mellem de to landes kompetente myndigheder om ophævelsen af dobbeltbeskatningen. En sådan anmodning kan henvise til en dobbeltbeskatningsaftale, til EU-voldgiftskonventionen eller til EU-voldgiftsdirektivet. Efter EU-voldgiftsdirektivet skal anmodningen indsendes til begge landes kompetente myndigheder.
I resten af afsnittene vil det engelske begreb "MAP" blive anvendt i stedet for "den gensidige aftaleprocedure".
En anmodning om korresponderende regulering/ophævelse af dobbeltbeskatningen kan sendes i papirform eller i elektronisk form til store-selskaber-sikker-post@sktst.dk.
Adressen er:
Skattestyrelsen
Store Selskaber - Kompetent Myndighed
Hannemanns Allé 25
DK-2300 København S
Se også
Se også afsnit
- C.D.11.14 om ansættelsesfrist for transfer pricing-sager.
- C.F.8.1.1 om dobbeltbeskatningsaftaler.
- C.F.8.2.2.7 om faste driftssteder
- C.F.8.2.2.9 om forbundne foretagender.
- C.F.8.2.2.25 om den gensidige aftaleprocedure (MAP).
- Rapporten om aktion 14 i OECD's handlingsplan "Base Erosion and Profit Shifting" (BEPS), der indeholder en række foranstaltninger med henblik på at styrke effektiviteten af MAP-processen.
- C.F.8.3 om den Multilaterale konvention (MLI’en)
- C.F.8.4 om EU-voldgiftsdirektivet
Bemærk
En transfer pricing-regulering kan ske mellem to forbundne parter hjemmehørende i Danmark, mellem en forbundet dansk og udenlandsk part, og mellem en skattepligtig og dennes faste driftssted.
Læs også:
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



