F.A.25.9 Standardiseret informationsudveksling i forbindelse med aktiv forædling
Indhold
Dette afsnit beskriver standardiseret informationsudveksling (forkortet "INF") om varer, der er henført under den særlige procedure for aktiv forædling.
Afsnittet indeholder:
- Generelt
- Situationer
- Oplysningskrav
- INF-nummer
Se også
Se også afsnit F.A.19.2.9 Standardiseret informationsudveksling (INF), "Standardiseret informationsudveksling (INF)", der beskriver de fælles bestemmelser for standardiseret informationsudveksling om varer, der er henført under de særlige procedurer for aktiv eller passiv forædling.
Generelt
For at kunne føre tilsyn med varer, der henført under den særlige procedure for aktiv forædling, skal der i visse tilfælde ske standardiseret informationsudveksling om varerne. Se DF art. 176 og 181.
Den standardiserede informationsudveksling skal gennemføres elektronisk. Gennemførelsen skal ske i INF-systemet, med mindre der i bevillingen til aktiv forædling er givet tilladelse til, at udvekslingen sker ved brug af alternative former for elektronisk informationsudveksling.
INF-systemet blev idriftsat den 1. juni 2020. Før idriftsættelsesdatoen anvendte man de papirbaserede oplysningsskemaer "INF1", "INF5" og "INF9" til standardiseret informationsudveksling om aktiv forædling. Fra idriftsættelsesdatoen anvendes de papirbaserede oplysningsskemaer ikke længere
Se DF art. 181, stk. 5 samt DFO art. 23 og bilag 13.
Situationer
Der kan foretages standardiseret informationsudveksling i forbindelse med anvendelse af bevillinger til:
- Aktiv forædling EX/IM, som involverer én eller flere medlemsstater
- Aktiv forædling IM/EX, som involverer flere medlemsstater.
Hvis der er flere medlemsstater involveret i et bevillingsforhold, skal der altid foretages standardiseret informationsudveksling, og betingelserne herom skal fremgå af bevillingen til aktiv forædling. Se DF art. 176, stk. 1.
I tilfælde af aktiv forædling IM/EX, der kun involverer Danmark, kan det tilsynsførende toldsted kræve, at der foretages standardiseret informationsudveksling, hvis toldstedet har behov for oplysningerne til at beregne toldbeløbet. Se DF art. 176, stk. 2.
Oplysningskrav
Kravene til hvilke oplysninger, der skal udveksles er fastsat i DF, bilag 71-05, afsnit A, og afspejlet i INF-systemets brugerflade.
INF-nummer
Der oprettes automatisk et INF-nummer efter det tilsynsførende toldsted har stillet oplysningerne til rådighed i INF-systemet. INF-nummeret er unikt og skal oplyses i alle efterfølgende toldangivelser
- Angivelse i forbindelse med import: I rubrik 44.2 (certifikat) anføres certifikatkode "C710" og INF-nummeret.
- Angivelser i forbindelse med eksport: i rubrik 44.5 (andre dokumenter) anføres certifikatkode "C710" og INF-nummeret.
Læs også:
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



