Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

J.A.12.11.5.2 Opmærksomhedspligten for onlinekasino

Onlinekasinoer har en generel opmærksomhedspligt. Se BEK nr. 67/2012 § 29.

Tilladelsesindehavers ledelse og ansatte skal efter bestemmelsen være opmærksomme på spillernes aktiviteter som på grund af deres karakter menes at kunne have tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme. Dette gælder især:

  • komplekse transaktioner.
  • usædvanlige store transaktioner.
  • alle usædvanlige transaktionsmønstre set i forhold til spilleren.
  • transaktioner der har forbindelse til lande eller territorier, hvor der i henhold til erklæring fra FATF anses at være en særlig risiko for hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme (FATF-listen).

Store transaktioner

En transaktion omfatter både indsættelser på spilkonti, indskud i spil, overførsler mellem spillerens egne spilkonti og udbetalinger. 

Kasinoet fastsætter selv ud fra en risikobaseret vurdering, hvornår der er tale om en stor transaktion. Som vurderingsmomenter kan anvendes generel viden om danske spillere, deres forbrug mv.

FATF har beløbsfastsat grænserne til 3,000 USD/EUR, men da grænsen ikke er implementeret i spillelovgivningen, skal det enkelte kasino selv fastsætte en grænse. Beløbet bør fastsættes ud fra en vurdering af, hvad normale transaktionsstørrelser er på det pågældende kasino. Grænsen kan derfor også være forskellig fra forskellige spiltyper.

Grænsen bør yderligere fastsættes ud fra en risikovurdering af, hvor udsat kasinoet er for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.

Kasinoets procedurer ved store transaktioner bør omfatte:

  • Identificering og kontrol med hver kunde.
  • Indhentning af passende yderligere oplysninger til at forstå kundens situation og forretning.

Krav til spilsystemet

Efter Spillemyndighedens tekniske standarder skal kasinoets spilsystem give besked eller danne en rapport, hvis spilleren foretager en indbetaling eller transaktion på eksempelvis kr. 20.000 eller derover (eller det tilsvarende beløb i en anden valuta/valutaer).

Spilsystemet skal yderligere kunne analysere mistænkelige transaktioner og på den baggrund danne rapporter til brug for forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.

Rapporterne skal efterfølgende undersøges for, hvorvidt transaktioner er mistænkelige, og hvorvidt mistanken ikke kan afkræftes.

Grænsen på 20.000 kr. i de tekniske standarder medfører ikke, at det enkelte kasino, ud fra vurdering af risikomomenter, ikke kan eller skal have en lavere grænse.

Flere transaktioner, der sammenlagt bliver en stor transaktion

Transaktionsgrænserne skal fastsættes pr. kunde.  Det vil sige, at hvis en kunde i løbet af en dag/periode sammenlagt overskrider den af kasinoet fastsatte grænse, skal transaktionerne undersøges.

 Et onlinekasino med flere hjemmesider bør anvende beløbsgrænsen pr. kunde og ikke pr. hjemmeside.

Usædvanlige og komplekse transaktioner

Usædvanlige transaktioner kan være usædvanligt mange bevægelser på spillerens konto eller at der indsættes et usædvanligt stort beløb set i forhold til spillerens normale brug af kontoen.

Andre eksempler kan være:

Ændring af bankkonti

Spillere bruger ofte deres private bankkonti, når de spiller online. Spillere kan have en række bankkonti, og de kan ønske at ændre, hvilke af disse konti, de bruger i kasinoet.

Kasinoet bør ved ændringer i bankkonti overveje at opdatere kundeidentifikation.

Identitetstyveri

Oplysninger om bankkonti kan blive stjålet og uretmæssigt brugt på hjemmesider. Identitetstyveri kan også bruges i forbindelse med åbning af bankkonti, der efterfølgende kan anvendes på hjemmesider. Det er nyttigt for kasinoet at gennemgå IP-numre for at forebygge, at kriminelle personer åbner flere konti ved hjælp af stjålne identiteter på den samme computer. Kasinoet vil kunne se disse risici i historikken af data (charge back system).

Spillerens opførsel

Mistænkelig adfærd kan eksempelvis være spillere, der

  • ofte spiller imod hinanden,
  • anvender forskellige betalingsmetoder,
  • ikke ønsker gevinster indsat på samme kort, som der anvendes til indskud,
  • udfører store transaktioner i en kort periode,
  • indsætter midler uden at spille, eller
  • ofte anvender forudbetalte kort.

 Henvendelser

Mistænkelige henvendelser fra spillere kan fx være spørgsmål om

  • udbetaling af midler til andre konti, specielt konti i lande, der fremgår af FATF-listen.
  • udbetaling til konti i andres navne.

FATF-listen

Opmærksomhedspligt (og undersøgelsespligt, se afsnit  J.A.12.11.7 i forhold til lande og territorier nævnt på FATF-listen betyder, at kasinoet skal have sin opmærksomhed henledt på transaktioner, der har forbindelse til de pågældende lande. For lande og territorier der er nævnt på FATF-listen, anses der at være en særlig risiko for hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.

Se også

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.