Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

J.A.11.5.5.2 Opmærksomhedspligten for landbaserede kasinoer

Indhold:

  • Store transaktioner
  • Flere transaktioner, der sammenlagt bliver en stor transaktion
  • Usædvanlige transaktioner
  • Spillerens opførsel
  • FATF-listen
  • Videoovervågning

Landbaserede kasinoer har en generel opmærksomhedspligt.

Se BEK nr. 466/2016 § 8.

Tilladelsesindehavers ledelse og ansatte skal efter bestemmelsen være opmærksomme på spillernes aktiviteter som på grund af deres karakter menes at kunne have tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme. Dette gælder især:

  • komplekse transaktioner
  • udsædvaneligt store transaktioner
  • alle udsædvanlige transaktionsmønster set i forhold til spilleren.
  • Transaktioner der har forbindelse til lande eller territorier, hvor der i henhold til erklæring fra FATF anses at være en særlig risiko for hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme (FATF-listen).

En mistanke vil normalt opstå på baggrund af en vurdering af aktiviteternes karakter og afvigelse fra normale spilleraktiviteter, fortielser og andre særegne og atypiske forhold hos spilleren, der samlet leder opmærksomheden hen på et eventuelt forsøg på tilsløring af et udbytte eller af et terrorfinansieringsformål.

Store transaktioner

Kasinoet fastsætter selv ud fra en risikobaseret vurdering, hvornår en transaktion vurderes som stor. Som vurderingsmomenter kan anvendes generel viden om kasinoets spillere, deres forbrug mv.

FATF har beløbsfastsat grænserne til USD/EUR 3,000, men da grænsen ikke er implementeret i spillelovgivningen, skal det enkelte kasino selv fastsætte en grænse. Grænsen bør fastsættes ud fra en risikovurdering af, hvor udsat virksomheden er for hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.

Kasinoets procedurer bør ved store transaktioner omfatte

  • Identificering og kontrol med hver kunde
  • indhentning af passende yderligere oplysninger til at forstå kundens situation og forretning

Flere transaktioner, der sammenlagt bliver en stor transaktion

Transaktionsgrænserne skal fastsættes pr. kunde.  Det vil sige, at hvis en kunde i løbet af en dag/periode sammenlagt overskrider den af kasinoet fastsatte grænse, skal transaktionerne undersøges.

Usædvanlige transaktioner

Usædvanlige transaktioner kan være usædvanligt mange transaktioner/vekslinger eller indskud i spil foretaget af spilleren eller at der veksles eller spilles for et usædvanligt stort beløb set i forhold til spillerens normale spilmønster.

Spillerens opførsel

Mistænkelig adfærd kan være spillere, der

  • indsætter store beløb i spilleautomater, men spiller for små beløb, eller slet ikke spiller
  • ikke har intention om at spille
  • helgarderer sig ved fx at spille på både sort og rød i roulette
  • ofte spiller imod hinanden
  • har mange kontanter
  • køber jetoner uden at spille
  • udfører store transaktioner over en kort periode, eller indløser gevinster, der ikke stemmer overens med reelle gevinster

FATF-listen

Opmærksomhedspligt i forhold til lande og territorier nævnt på FATF-listen betyder, at kasinoet skal have sin opmærksomhed henledt på transaktioner, der har forbindelse til de pågældende lande. For lande og territorier der er nævnt på FATF-listen, anses der at være en særlig risiko for hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.

Se også

Elektronisk overvågning

I ethvert kasino skal der ske elektronisk overvågning af alle vekselkassens transaktioner, alle transaktioner i forbindelse med afviklingen af spil ved spillebordene samt enhver form for optælling.

Kasinoer, der har overvågningsafdelinger, bruger videooptagelsesmedier eller lignende til at opretholde registreringer af spillernes aktivitet. Disse overvågningsafdelinger bør også omfatte overvågning af potentielle mistænkelige transaktionsrapporteringer. For eksempel kan kasinoet bruge sit overvågningssystem ved tilsynet af spillere der gennemfører transaktioner, der er usædvanlige eller mistænksomme.

Se BEK nr. 466/2016 § 48.

Se også

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.