Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-2
<< >>

A.C.2.1.1.4 Erhvervsdrivendes indbyrdes omsætning efter SKL § 8 C

Indhold

Dette afsnit handler om den oplysningspligt erhvervsdrivende har vedrørende deres indbyrdes omsætning efter SKL (skattekontrolloven) § 8 C.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Kredsen af oplysningspligtige
  • Hvilke oplysninger
  • Oplysningernes tilgængelighed
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Regel

Er det ikke muligt at indhente oplysninger af væsentlig betydning for skatteligningen, herunder for spørgsmålet om skattepligt og skatteberegning, hos den skattepligtige selv efter reglerne i SKL (skattekontrolloven) § 1 og 6, kan Skatteforvaltningen hos selvstændigt erhvervsdrivende tredjemænd indhente oplysninger om disse virksomheders omsætning med en navngiven skattepligtig. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 C. Se mere om væsentlighed og proportionalitet i afsnit A.C.2.1.1.3 Indhentelse af oplysninger fra tredjemand efter skattekontrolloven.

Selvstændige erhvervsdrivende, herunder mæglere og auktionsholdere, er oplysningspligtige og oplysningspligten for produktions-, indkøbs- og salgsforeninger og lignende erhvervsorganisationer omfatter også organisationernes mellemværender med medlemmer.

Oplysningspligten efter SKL § 8 C omfatter også pengeinstitutters indbyrdes omsætning.

Bemærk

Det er en forudsætning, at både den, der afkræves oplysninger, og den, der kræves oplysninger om, er erhvervsdrivende.

Hvilke oplysninger

Der kan kræves oplysninger om arten af omsætningen eller arbejdet, omsatte varemængder, vederlagets størrelse, tidspunktet for omsætningen eller arbejdets udførelse og om, hvornår og hvordan vederlaget er erlagt. 

Oplysninger kan kræves for en nærmere angivet periode og med oplysning om mellemværendets størrelse ved begyndelsen og slutningen af perioden. Oplysningspligten efter SKL § 8 C kan også omfatte kontant salg.

Oplysningspligten vedrørende omsætning mellem erhvervsdrivende gælder både den erhvervsmæssige omsætning og den omsætning, der vedrører den erhvervsdrivendes privatsfære.

Oplysningspligten efter SKL § 8 C er udtømmende. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 D, stk. 2. Indhentelse af oplysninger efter SKL § 8 C kræver, at der er en rimelig ligningsmæssig grund til det.

Oplysningernes tilgængelighed

Oplysninger efter SKL § 8 C kan som udgangspunkt kræves, uanset det besvær oplysningspligten medfører. Denne praksis støttes på en højesteretsdom (UfR 1960.332 HRD), hvor et slagteri blev pålagt at give oplysninger om navngivne kunders omsætning med slagteriet, uanset slagteriets regnskabssystem - der i øvrigt var fuldt forsvarligt - var opbygget således, at pligten medførte en betydelig arbejdsbyrde for slagteriet.

I tilfælde, hvor det viser sig vanskeligt for den erhvervsdrivende at fremskaffe oplysningerne, skal der konkret tages hensyn hertil ved vurderingen af oplysningernes væsentlighed for ligningen eller kontrollen.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt
evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

UfR 1960.332 HRD

Et slagteri blev pålagt at give oplysninger om navngivne kunders omsætning med slagteriet, uanset at slagteriets regnskabssystem - der i øvrigt var fuldt forsvarligt - var opbygget sådan, at pligten medførte en betydelig arbejdsbyrde for slagteriet.

Skatteforvaltningen

SKM2015.470.SR Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling om, at 3 virksomheder i medfør af SKL (skattekontrolloven) §§ 8 C og 8 D skulle meddele SKAT oplysninger om deres opkøb af skrot mv. hos unavngivne virksomheder
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.