Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

E.B.4.2.3.1 Restgældsprincippet

Indhold

Dette afsnit handler om, hvilke pantebreve der er omfattet af afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, og beskriver også, hvorledes afgiftsbegunstigelsen - afgiftsfritagelsesgrundlaget - opgøres.

Afsnittet indeholder:

  • Hvilke pantebreve kan bruges som afgiftsfritagelsesgrundlag
  • Afgiftsfritagelsesgrundlagets størrelse
  • Flere pantebreve/delvis afløsning
  • Erklæringer.

Hvilke pantebreve kan bruges som afgiftsfritagelsesgrundlag

Der kan overføres afgiftsfritagelsesgrundlag efter princippet i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, fra realkreditpantebreve, pengeinstitutpantebreve og ejerpantebreve, der er anmeldt til tinglysning før 1. juli 2007.

Er pantebrevet omdannet fra anden pantebrevstype, er det datoen for første tinglysning og ikke omdannelsesdagen, der bestemmer, om pantebrevet er tinglyst før 1. juli 2007 eller senere.

Afgiftsfritagelsesgrundlagets størrelse

Afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, medfører, at ved tinglysning af nyt lån kan afgiftsgrundlaget - hovedstolen - nedsættes med størrelsen af den restgæld, som bliver indfriet på et tidligere tinglyst pantebrev med pant i samme ejendom. Reglen gælder således kun ved en låneomlægning, hvor nyt eller nye lån skal afløse et eller flere eksisterende lån i samme faste ejendom.

For så vidt angår indfrielse af restgælden vedrørende realkredit - og pengeinstitutpantebreve vil beløbets størrelse normalt fremgå af en indfrielseskvittering.

Restgælden på et ejerpantebrev er altid pantebrevets hovedstol.

Se afsnit E.B.4.2.3.3 "Afgiftskassen". om, hvordan afgiftsgrundlagets størrelse også reguleres med låneomkostninger mv. i forbindelse med låneomlægningen.

Indfries der i forbindelse med låneomlægningen større restgæld (afgiftsfritagelsesgrundlag) end hovedstolen på det nye lån, skal der ikke betales variabel afgift. Den faste afgift på 1.660 kr. skal altid betales, når afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, anvendes.  

De fælles regler for at nedsætte afgiften som beskrevet i afsnit E.B.4.2.2 Fælles regler for nedsættelse af afgiften ved tinglysning af nyt pantebrev skal også være opfyldt, når  TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, anvendes.

Flere pantebreve /delvis afløsning

Det er muligt at foretage en delvis afløsning (indfrielse) af et eksisterende lån. Ved en delvis afløsning skal restgælden på det eksisterende lån nedlyses med det beløb, som afgiftsgrundlaget på det nye lån nedsættes med.

Det er også muligt at oprette flere pantebreve til afløsning at et eksisterende pantebrev. Oprettes flere nye pantebreve i forbindelse med udstykning af ejendommen, er det dog en betingelse, at de nye pantebreve har pant i den samme ejendom i mindst ét år efter anmeldelsen til tinglysning. Ved delvis nedlysning er det "gamle" nu nedlyste pantebrev også omfattet af 1-årsreglen. Se E.B.4.2.2.5 Betingelser for afgiftsnedsættelse ved oprettelse af flere nye pantebreve ved udstykning om flere pantebreve ved udstykning.

Erklæringer

I forbindelse med overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra tidligere pantebrev til nyt pantebrev efter restgældsprincippet skal det nye pantebrev påføres følgende erklæring. Se TALbek § 11:

"Tinglysning af dette pantebrev sker på vilkår om aflysning indenfor ét år af det/de angivne pantebrev(e)"

Overføres der afgift til flere udstykkede ejendomme og 1-årsreglen bliver aktuel, skal følgende    erklæring påføres de nye pantebreve:

"Tinglysning af dette pantebrev sker på vilkår om aflysning indenfor ét år af det angivne pantebrev. Dette pantebrev giver pant i mindst 1 år i samme ejendom(me)"

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.