A.C.3.2.1.2.8 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL § 17
Indhold
Dette afsnit beskriver gerningsindholdet og strafferammen i SKL (skattekontrolloven) § 17 om forskellige former for regnskabsmangler.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Personer omfattet af reglen.
Regel
Bestemmelsen er en ordensforskrift, der omfatter forskellige former for regnskabsmangler, og strafferammen er begrænset til bøde.
Den, der
- undlader at opbevare det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmateriale, som har betydning for opgørelsen af virksomhedens skattemæssige indkomst efter SKL (skattekontrolloven) § 3, stk. 3
- og undlader at opbevare oplysninger, som er indberetningspligtige efter SKL (skattekontrolloven) § 6 A, stk. 1, 1. pkt.
straffes med bøde. Se SKL (skattekontrolloven) § 17, stk. 1.
Bemærk
Simpel uagtsom overtrædelse er også strafbar, da der ikke er nogen begrænsning af ansvaret i bestemmelsen.
Den, der forsætligt eller groft uagtsomt
- undlader efterlevelse af regler om omregning mellem regnskab i fremmed valuta og pligtmæssige oplysninger i dansk mønt, se skatteministerens bestemmelser efter SKL (skattekontrolloven) § 3 C, stk. 2, 2. pkt.
straffes med bøde. Se SKL (skattekontrolloven) § 17, stk. 2.
Den, der forsætligt eller groft uagtsomt
- undlader rettidigt at indsende den skriftlige dokumentation om transfer pricing transaktioner efter SKL (skattekontrolloven) § 3 B, stk. 5 og 6, 10 og 11, eller til at indhente revisorerklæring efter § 3 B, stk. 8
straffes med bøde. Se SKL (skattekontrolloven) § 17, stk. 3.
Ved udmåling af bødestraf skal der tages hensyn til den økonomiske fordel af overtrædelsen. Det skal anses for en skærpende omstændighed, at overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen. Dette følger af SKL § 17, stk. 4. Se afsnit A.C.3.5.3.6 Bødeniveau for overtrædelse af forskellige regnskabspligter Bødeniveau for overtrædelse af forskellige regnskabspligter.
Bemærk
Bestemmelsen om straf for manglende TP-dokumentation er indsat ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 med ikrafttræden fra 3. juni 2005. Det samme gælder de materielle bestemmelser, som straffen knytter sig til. Se SKL (skattekontrolloven) § 3 B, stk. 5 og 6. Bestemmelsen i SKL (skattekontrolloven) § 3 B, stk. 10 og 11 om land for land rapport for multinationale koncerner er indsat ved lov nr. 1884 af 29. december 2015.
Personer omfattet af reglen
Der er tale om pligter, der påhviler erhvervsdrivende i forbindelse med dokumentation af den skattepligtige indkomst. Både fysiske og juridiske personer kan straffes.
Subjektive betingelser for strafansvar
Reglen er en ordensforskrift, og da bødestraffens størrelse er uafhængig af, om der er forsæt til undladelsen, eller der er tale om grov uagtsomhed, er bevis for grov uagtsomhed tilstrækkelig som betingelse for ansvar.
Ved manglende opbevaring af årsregnskab, bilagsmateriale og indberetningspligtige oplysninger er ansvaret objektiveret, da der ikke skal meget til at statuere simpel uagtsomhed.
Læs også:
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



